تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

مقام های باستانی تنبور۱ :

سلام به همه ی دوستان . از امشب قصد دارم شرح مختصری را از ۱۴ مقام بارز تنبور برای شما عرضه کنم . این مقام ها عبارت اند از:
۱-ساروخانی ۲- خان امیری ۳- جلو شاهی ۴- بایه بایه ۵- قطار ۶- جنگه راه ۷- سحری ۸- سوار سوار ۹- گله و دره ۱۰- سماع نوع اول (سلمی) ۱۱- سماع نوع دوم (سه جاران)۱۲-سماع نوع سوم (بال و شان) ۱۳- سماع نوع چهارم(سماع) ۱۴- گل و خار. 

۱- سارو خانی :

سارو خان از نوازندگان برجسته ی موسیقی مقامی کردی بوده است که در میان اقوام و طوایف کرد از شهرت خاصی برخوردار است . و مقام ساروخانی از ساخته های اوست که برای آواز به همراه تنبور ساخته شده است . از حالتی حماسی و با شکوه بر خوردار است .

۲- خان امیری:

یکی دیگر از موسیقیدانان نامی کرد که مقام خان امیری  از ساخته های اوست خان امیر نام داشته . این مقام فاقد کلام و آواز است . به غیر از تنبور ساز های دیگری چون سرنا و دوزله نیز توانایی اجرای این مقام را دارند  و نواختن این مقام در بین نوازندگان ساز های بادی یاد شده نیز رایج است.

۳- جلو شاهی:

جلو شاهی از مقام های کهن تنبور است که از نشاط و جذبه ی خاصی بر خوردار است . این مقام در اعیاد بزرگ مذهبی و یا در وقت استقبال از بزرگان و مقامات ظاهری با سرنا و دهل و در پیشواز از بزرگان معنوی یعنی پیران و پیشوایان طریقت و حقیقت با تنبور و دف اجرا می گردد .

۴-بایه بایه:

بایه بایه از مقام های قدیمی تنبور است که از حال و هوای شادی برخور دار است . این آهنگ در مراسم و اعیاد ملی و مذهبی با تنبور و یا سرنا اجرا می گردد .


بگو یا علی
نظرات 2 + ارسال نظر
پوریا جمعه 29 مهر 1384 ساعت 02:19

ممنون سیاوش خیلی مفید بود ...

علی دوشنبه 31 فروردین 1388 ساعت 18:44 http://علي فيروزيان

محبت کنید مقام بایهبایه را برای دانلود قرار دهید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد