تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

مقام های باستانی تنبور ۲ :


۵- قطار :

قطار از مقام های آوازی بسیار کهن است که از حالتی حماسی . عاشقانه بر خور دار است. خواننده ی این مقام گاه بدون همراهی تنبور و گاه همراه تنبور این مقام را اجرا می نماید و در طی آن اشعاری عاشقانه  و یا حماسی که گاهی از چاشنی پند و عبرت نیز بر خوردار است را زمزمه می نماید .
برای اجرای این مقام گاهی کمانچه آواز خوان را همراهی می کند .

۶-جنگه راه :

این مقام از مقام های پر نشاط و مهیج باستانی موسیقی مقامی است و از حالتی حماسی بر خور دار است . و این حالت از نامش نیز پیداست . جنگه راه  به معنی راه جنگ است و راه یعنی مقام و گوشه  و تر کیب این ۲ کلمه با هم یعنی آهنگ جتگ یا مقام مخصوص جنگ . اگر چه این مقام بیشتر با تنبور نواخته می شود ولی در اصل نوازندگی آن بعهده ی سرنا و دهل است .
شاید وقتی که با تنبور و در مراسم ذکر اجرا می گردد جنگ سالک و مستمع با اهریمن نفس مد نظر است .

۷-سوار سوار :

از مقام های باستانی است که حالات مختلف صدای پای اسب را تداعی می کند . در آغاز با ریتمی کند موسوم به دو نعل و سپس مقداری تند تر موسوم به سه نعل و بعد چهار نعل و تاخت و نشیب و فراز و در آخر آنقدر کند می شود که گویی اسب از حرکت می ایستد . لازم به یاد آوری می دانم که اجرای این مقام با تمامی زیبایی ها و لطافت خود نیازمند تسلط و مهارت کامل در نوازندگی تنبور میباشد . نگارنده هرگز اجرای این مقام با پنجه ی بهشتی استاد عالی نژاد را فراموش نمی کنم .

۸-سحری :

 سحری یکی از مقام های بسیار ارزشمند و دلنشین کهن است که با آواز همراه با تنبور و یا سرنا به همراهی دهل اجرا می شود . 
 تنبور نوازان در محافل و مجالس اذکار روحانی که طی آن شب به صبح م انجامد طلوعی دیگر را نوید داده و اشعار امید بخشی که سرا پا وجد و نشاط ایجاد می کند را به گوش مسثمعین می رسانند و در اعیاد ملی و مذ هبی نیز سرنا و دهل نوازان بر فراز بام های خود همین مقام را در وقت سحر می نوازند . 
 
بگو یا علی



نظرات 2 + ارسال نظر
حاجیه یکشنبه 1 آبان 1384 ساعت 06:30 http://hajieh.blogsky.com

سلام
به نظر که مطالب خوبی میاد در اسرع وقت می خونمشون و نظرمو میگم ..........
موفق باشید

[ بدون نام ] یکشنبه 1 آبان 1384 ساعت 17:17

سلام .. من که لذت بردم ... چون خودم هم ساز سنتی دوست دارم ... به من هم سر بزنيد ... خوشحال می شم ... منتظرم ... وبلاگ من راجع به ايران و مکتنهای سياحتی اون هست ... موفق باشی ... ايرانی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد