تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

چند خبر موسیقی

*سی تصنیف همراه با نت از حسین علیزاده منتشر شد. تصانیف منتخب حسین علیزاده با عنوان «بوسه های باران» منتشر شد.
در این کتاب سی تصنیف که از سال 1357 به بعد ساخته شده است، توسط علیزاده گرد آوری شده است. این تصانیف، از آثاری انتخاب شده که با تاثیر از شرایط اجتماعی و سیاسی خلق شده اند.
تصنیف های این کتاب را می توان به سه بخش تصنیف های انقلابی، نوین و سنتی که به شیوه دوران قاجار ساخته شده است، تقسیم کرد. تمام این تصانیف نت نویسی شده است.
از میان این تصانیف می توان به ژاله خون شد، اتحاد، خاموشی، آهوی وحشی، بی تو به سر نمی شود، دلشدگان، امید عشق، صبوح، پروانه شو، راز نو، غم با طبیبان و بوسه های باران اشاره کرد.
این کتاب به تازگی در پنج هزار نسخه و با قیمت 2500 تومان توسط انتشارات ماهور با بازار آمده است.

*همزمان با ادامه فیلمبرداری شهرآشوب، محمدرضا درویشی مشغول ساخت موسیقی این مجموعه تاریخی است. محمدرضا درویشی کار ساخت موسیقی این سریال را بر عهده داشته و همایون شجریان نیز همزمان مشغول اجرای تصانیف این مجموعه است.
وی در این مجموعه علاوه بر خواندن در تیتراژ پایانی، در طول سریال نیز به جای شخصیت یوسف اندکانی که یکی از پرسوناژهای فیلم است که دارای صدایی خوش بوده و از محضر استاد عبدالقاهر مراغه ای بهره می‌برد.
این تجربه را پیش از این شجریان پدر در فیلم دلشدگان  انجام داده بود

*محمدرضا شجریان همراه با حسین علیزاده کیهان کلهر و همایون شجریان پس از دو سال بار دیگر به لندن آمدند تا با اجرای آثاری از موسیقی سنتی ایرانی سفر هنری خود را به اروپا آغاز کنند. آنها در برنامه ای با عنوان "استادان موسیقی ایرانی"، یکشنبه شب ششم نوامبر در کلیسای سنت جان و سه شنبه شب در تالار ملکه الیزابت به اجرای برنامه پرداختند. این برنامه در دو قسمت برگزار شد که بخش نخست با تکنوازی تار حسین علیزاده در دستگاه چهارگاه آغاز شد و سپس با پیوستن بقیه اعضای گروه به او با اجرای قطعات سازی و آوازی در مایه های بیات کرد و دشتی و شور ادامه یافت که شامل تصنیفها و آوازهایی با اشعاری از مولانا و عطار و حافظ می شد. بخش نخست برنامه با تصنیفی پایان یافت که شعر آن را محمدرضا شفیعی کدکنی، سروده بود. در بخش دوم برنامه نیز قطعاتی در بیات ترک و افشاری نواخته و خوانده شد که اشعار آوازها و ترانه های این بخش هم از حافظ و سعدی و عطار بود اما این بخش نیز همچون بخش نخست با تصنیفی پایان یافت که روی سروده ای ازسهراب سپهری ساخته شده بود به گزارش شبکه خبری بی بی سی ، کنسرت استادان موسیقی ایرانی در لندن استقبال مخاطبان را همراه داشت. در تالار بزرگ کلیسای سنت جان حدود هفتصد نفر به تماشای هنرنمایی "استادان موسیقی ایرانی" نشستند که برای موسیقی سنتی ایرانی، آن هم در لندن رقم قابل توجهی است، هرچند شمار غیرایرانیان در میان جمعیت اندک بود و در میان ایرانیان نیز میانسالان اکثریت داشتند. استقبال جمعیت از این کنسرت به حدی بود که تشویق آنان در پایان برنامه اعضای ارکستر را واداشت تا روی صحنه بمانند و ترانه ای قدیمی منسوب به علی اکبر شیدا را با اجرایی بسیار زیبا در مایه افشاری به مخاطبان تقدیم کنند


 

نظرات 3 + ارسال نظر
ثریا جمعه 20 آبان 1384 ساعت 08:57 http://orphic.blogsky.com

سلام دوست عزیز .
وبلاگ جالبی دارین .
اگه دوست داشتین به من هم سر بزنین
و نظرتون رو راجع به تبادل لینک بگین .
ارادتمند: ثریا

ژنرال جمعه 20 آبان 1384 ساعت 23:32 http://40sotoon.blogsky.com/

سلام
دفعه اولم نیست میام اینجا
دفعه آخرم هم نیست
البته بیشتر به خاطر مطالب مربوط به تنبورشه که میام..

خوشحال شدم..

**مریم بانو** شنبه 21 آبان 1384 ساعت 01:28 http://faslebieshghi.blogsky.com

سلام خوبی عزیز
مثل همیشه منبع اطلاعات
موفق باشی همیشه...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد