تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

چند خبر

گروه موسیقی چهل دف، اولین گروه خارجی است که در بزرگداشت مولانا در قونیه می نوازد. گروه موسیقی چهل دف برای اجرای برنامه در روز مولانا به قونیه می رود.
فرشید غریب نژاد سرپرست گروه موسیقی چهل دف، از اجرای برنامه در بزرگداشت مولانا در قونیه خبر داد و به میراث خبر گفت: «هفده نوامبر مصادف با بیست و هفت آذر ماه گروه چهل دف به عنوان نخستین گروه موسیقی خارجی در مراسم بزرگداشت مولانا شرکت می کند.»
غریب نژاد ادامه داد: «بهروز توکلی در این برنامه اشعاری از مولانا را اجرا می کند. بخشی از این برنامه را رایزن فرهنگی و سفیر کشور ترکیه در جشنواره ماه رمضان دیده بود و علاقمند تا ما هم در این برنامه شرکت کنیم.»
غریب نژاد افزود: «برنامه بعدی ما احتمالا در جشنواره موسیقی فجر اجرا می شود. در حال حاضر مشغول تمرین و آماده قطعات تازه ای برای اجرا هستیم. یکی از این قطعات شعر سوتک دکتر شریعتی است که بر اساس موسیقی سنتی تنظیم شده است.»
غریب نژاد به مشکلات برگزاری کنسرت در ایران اشاره کرد: «متاسفانه موانع و مراحل مختلفی که برای کنسرت گذاشته اند باعث شده گروه های موسیقی نتوانند ابراز وجود کنند و برنامه بگذارند. برای ضبط و فرستادن کنسرت به بازار هم سرمایه لازم است و اگر کنسرت برگزار نشود بخشی از درآمدهای گروه ها حذف می شود. در نتیجه تولید آلبوم هم کم می شود. مسئولان هیچ کاری نمی کنند پس بهتر است محترمانه به هنرمندان بگویند بفرمایید در خانه بنشینید و سازها را در کمد بگذارید.»

***

 یازدهم آذر ماه مصادف با سالروز فوت "نصرت الله گلپایگانی"، نوازنده ویولون، تار و تنبک ، بود .وی شاگرد هنرستان موسیقی ملی بوده و از محضر اساتیدی چون "ابوالحسن صبا" بهره برده است .
وی در ارکسترهای مختلف به عنوان تک نواز و هم نواز فعالیت کرده و تجربیات گسترده ای در آهنگسازی داشته است .
وی به علت اشتباه در عمل جراحی خیلی زود و تنها 24 سال داشت دار فانی را وداع گفت .

***

عصر جمعه جمعی از هنرمندان عرصه موسیقی از استاد حسن ناهید عیادت به عمل آوردند.

در این ملاقات خصوصی" هوشنگ ظریف" نوازنده تار ،" پروین صالح " نوازنده غژک ، "حسین دهلوی "(آهنگساز) ، " احمد ابراهیمی"( استاد آواز)،" فاضل جمشیدی"( خواننده) ،" جواد بطحایی"( نوازنده سنتور) ،" افلیا پرتو "(نوازنده پیانو) و "حسین علیشاپور"( خواننده ) در مرکز قلب تهران حضور یافتند و از احوال جسمانی استاد حسن ناهید جویا شدند.
لازم به ذکر است، استاد حسن ناهید از چندی پیش به علت عارضه قلبی در بیمارستان تخصصی تهران پارس بستری شده بود

***

آلبوم«شاعر تنبک» اثری از«ناصر فرهنگ‌فر» از طریق انتشارات «آوای دوست» منتشر شد. «شاعر تنبک» شامل ضربی نوازی و تکنوازی «ناصر فرهنگ‌فر» است که این قطعات اکثرا در مجامع خصوصی نواخته و ضبط شده‌اند که با کمک «آرش فرهنگ‌فر» پسر این هنرمند و برخی دوستانش جمع‌آوری شده است.
همچنین این قطعات از میان حدود 2 ساعت نوارهای موجود انتخاب شده که بیشتر بر اساس کیفیت ضبط آنها بوده، چرا که همگی آنها از نظر نوازندگی قابل اتکا و گویای تسلط و شیوایی استاد در اجرای آنها بوده‌اند.
بنا به این گزارش، کنسرت در کانون چاوش، قطعاتی در چهارضربی، بداهه نوازی، چهار مضراب بیات ترک (نمونه دونوازی با سنتور پرویز مشکاتیان)، ضرب زورخانه و آواز و بداهه نوازی و ضربی‌خوانی از جمله قطعات این آلبوم است که با در نظر گرفتن کیفیت فقیر ضبط های خصوصی سعی شده با روش‌های معمول تا حدی به بهبود کیفیت صدا کمک شود.طبعا نوسانات ناشی از گذشت زمان و ضبط نه چندان خوب در شیارهای گوناگون اثر که هر کدام نیز جداگانه و در مکان و زمان و با امکانات صوتی متفاوت انجام شده،آشکار و از یکپارچگی صدا نیز کاسته است.
لازم به ذکر است: آلبوم «شاعر تنبک» آخرین اثر«ناصرفرهنگ‌فر» توسط انتشارات«آوای دوست» به بازار موسیقی عرضه شده است. که در کاتالوگ این اثر اساتیدی چون «پرویز مشکاتیان» و «حسین علیزاده» مطالبی را به یاد این استاد ارزشمند نوشته‌اند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد