تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

حواشی کنسرت شجریان پایان می‌یابد

شجریان» بعد از سال‌ها مخالفت خود از اجرای کنسرت در ایران طی یک اتفاقی نابهنگام از 8 آذر ماه کنسرتی را در تالار بزرگ کشور برگزار کردند که قرار بود این کنسرت به مدت 4 شب برگزار شود اما به دلیل استقبال گسترده علاقه‌‌مندان 2 روز دیگر هم تمدید شد.
هر شب برنامه با تکنوازی تار«حسین علیزاده» آغاز و سپس گروه چهار نفره به روی صحنه می‌آمدند و با نواختن پییش درآمد دشتی ساخته یوسف فروتن شروع و با آواز «شجریان» ادامه می‌یافت و سپس ساز و آواز، تصنیف قدیمی و قعطه «بزن آن زخمه» از اشعار «شفیعی کدکنی» اجرا می‌شد که در این بخش همنوازی «علیزاده» با «شجریان» بیشتر بر پایه بداهه‌نوازی بود. در بخش دوم کنسرت که به آواز بیات ترک و افشاری اختصاص داشت،قطعاتی چون مقدمه روح الارواح، ساز و آواز، چهار مضراب همراه با آواز، آواز افشاری، ضربی افشاری «رقص زار» و قطعه دستی افشان از اشعار«سهراب سپهری»را اجرا می‌کردند که یکی از شاخصه‌های این اجرا نسبت به اجراهای گذشته استفاده از اشعار نو و مدرن شدن سبک تارنوازی «حسین علیزاده» بود که رنگ و بوی جدیدی به فضای موسیقی سنتی بخشیده بود.
بعد از هر اجرا تماشاگران با پایان یافتن بخش دوم با تشویق‌های پیاپی «شجریان» و گروهش بار دیگر به صحنه بر می گشتند و ابتدا تصنیف قدیمی «دوش،دوش» و سپس تصنیف «مرغ سحر» را می‌خواندند.

** در حاشیه کنسرت شجریان

کنسرت "شجریان" همانند دیگر برنامه‌های پر از حاشیه بود.با وجود اینکه مسئولین برگزاری کنسرت از همان ابتدا با فروش بلیط در چند مکان مختلف تلاش کردند که این مسئله به بازار سیاه نکشد ،اما عده‌ای سودجو هر شب در مقابل درب تالار بزرک کشور اقدام به فروش بلیطهای کنسرت با قیمت‌های زیاد می‌ کردند و مردم هنردوست و علاقه‌مند نیز برای استفاده از این کنسرت مبالغی هنفگت را می پرداختند. حضور نیروهای انتظامی از ساعت‌ها قبل از شروع برنامه و تلاش وافرشان باعث می‌شد که ترافیک روان تر و جلوی درب تالار پر ازدحام نباشد اما متاسفانه تعداد زیاد این نیروها در تالار بزرک کشور فضایی کاملا نظامی به محیط بخشیده بود و به محض ورود به سالن بیشتر نظامی پودن فضا احساس می‌شد تا جنبه هنری آن.

*** برخورد نامناسب کارمندان وزارت کشور

با وجود اینکه تالار بزرگ کشور محل برگزاری بسیاری از همایش‌ها، برنامه‌ها و کنسرت‌ها است و از آنجایی که «محمدرضا شجریان» در این چند سال اخیر این سالن را محل اجرای برنامه‌های خود قرار داده، اما متاسفانه کارمندان وگروه‌های مستقر در این تالار برخورد مناسبی را با مخاطبان نداشتند و با رفتار نامناسب و غیر اخلاقی خود به جای برقراری آرامش در سالن، تشنجی همراه با دلخوردی را ایجاد می‌کردندو این رفتار فقط شامل حال مردم عادی نبود بلکه آنها با خانواده‌های درجه یک «شجریان» ،گروهش و خبرنگاران نیزرفتارهای نامناسب همراه با بی‌حرمتی را انجام می‌دادند که با گذشت شب‌های کنسرت این مسئله شدید‌تر می‌شد.
در کنار این کارکنان گروه‌هایی از سوی خود برگزار کنندگان کنسرت در سالن اصلی حضور داشتند که فعالانه در کنار بقیه گروه‌ها فعالیت می‌کردند،اما متاسفانه کارمندان وزارت کشور آنها را به عنوان همکار خود قبول نداشتند و با بی‌احترامی به آنها مانع ورودشان به برخی بخش‌های سالن می‌شدند.
مدیر تالار بزرگ کشور از توضیح در این باره سرباز زد و بیان داشت: ما تمام تلاشمان را از روزهای قبل از اجرا انجام دادیم و این افراد متعلق به گروه‌های اجرایی ما نیستند. وی این مسئله را به اشخاص دیگری از مسئولین انتقال داد که آنها نیز جوابی در این خصوص ندادند.

*** ورود بدون بلیط به داخل سالن‌

در هر شب برگزاری کنسرت با وجود نیروهای امنیتی و اجرایی تعدادی بدون بلیط برای دیدن این برنامه‌ به داخل تالار بزرگ کشور راه پیدا می‌کردند که وقتی از هرکدامشان درخواست بلیط می‌شد، خود را میهمانان و اعضای تالار بزرگ و وزارت کشور معرفی می‌کردند و با آوردن اسم اشخاص خاصی مجوز ورود خود را به سالن دریافت می‌کردند.این مسئله باعث می‌شد که در هر اجرا پلکان بالکن‌های تالار از افرادی پر می‌شد که بدون بلیط به سالن وارد شده بودند و این مسئله خود باعث شلوغ شدن تالار می‌شد.
شب گذشته دکور صحنه مجددا تغییر کرد اما همانند چند شب پیش که به دلیل تغییر دکور، صدای سالن دچار مشکل شده بود این اتفاق نیفتاد و صدا نسبت به شب‌های گذشته قوی‌تر و بهتر شنیده می‌شد. در این 5 شب اجرا چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری وبرخی مسئولین از جمله«احمد مسجد جامعی» وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی به چشم می‌خورد. همچنین هر شب تعداد بیشماری موزیسین و بازیگر سینما و تلویزیون از این اجراها دیدن می‌کردند.

نظرات 2 + ارسال نظر

سایت طراحی گرافیک و نقاشیhttp://www.dezfoolian.com

علی کاظمیان پنج‌شنبه 17 آذر 1384 ساعت 13:46

سلام ممنون از مطلبتون موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد