تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

آواز شجریان زیر گوش نقش جهان و حافظیه

پس از تهران این بار شیراز و اصفهان میزبان صدای محمد رضا شجریان و تار حسین علیزاده و کمانچه کیهان کلهر هستند.

محمد رضا شجریان، حسین علیزاده و کیهان کلهر پیش از ماه محرم در دو شهر اصفهان و شیراز کنسرت برگزار می کنند.
به دنبال استقبال کم نظیر از کنسرت استادان موسیقی ایرانی و علاقه به اجرای زنده این گروه که مردم را از شهر های مختلف ایران به پایتخت کشانده بود، اعضای گروه به این فکر افتادند که درشهر های دیگر ایران نیز به اجرای برنامه بپردازند.
آخرین کنسرت این گروه در تهران از هشتم تا پانزدهم آذر ماه در سالن چهار هزار نفری وزارت کشور برگزار شد. استقبال در حدی بود که با وجود دو روز تمدید باز هم بسیاری از دوستداران شجریان، پشت در های بسته ماندند. و بلیت ها در بازار سیاه با قیمت های زیادی خرید و فروش شد. محمد رضا و همایون شجریان، علیزاده و کلهر پیش از این کنسرت، تور کنسرتی در اروپا برگزار کردند. قطعاتی که برای این کنسرت انتخاب شده بود، قطعاتی بود که گروه در این تور اجرا کرد.
به گزارش میراث خبریکی از دلایل اجرای کنسرت های مجدد این گروه در ایران جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و پاسخ به ابراز علاقه موسیقی دوستداران عنوان شده است.
طبق آخرین خبرها اولین اجرا، اواخر دی ماه در اصفهان برگزار می شود. حمید رضا نوربخش مدیر اجرایی و گروه هماهنگی در تلاشند تا فضای مناسبی برای این کنسرت انتخاب کنند. یکی از استادیوم های شهر اصفهان برای اجرای این کنسرت پیشنهاد شده اما شجریان هنوز موافقت خود را برای اجرای کنسرت در این محل اعلام نکرده است.
پس از این کنسرت، گروه راهی شیراز می شود تا برنامه را در این شهر نیز تکرار کند.برای اجرای شیراز هم یک استادیوم ورزشی در نظر گرفته شده است.اما گویا گروه تمایل دارد در حافظیه برنامه اجرا کند، اگر چه هوای سرد زمستان مانع اجرای برنامه در فضای باز حافظیه است. به همین خاطر آنها به دنبال راه حل مناسبی هستند تا بتوانند کنسرت را در حافظیه برگزار کنند. در صورتی که تلاش ها به نتیجه ای نرسد، محل اجرا استادیومی در شیراز است.
و بر اساس آخرین شنیده ها شجریان تصمیم دارد بعد از پایان ماه محرم و صفر کنسرت دیگری در تهران برگزار کند. گفته می شود، این اقدام پاسخ به استقبال علاقمندان موسیقی ایرانی و جلوگیری از فروش بلیت با قیمت های بالاست. به نظر می آید شجریان می خواهد اجرای کنسرت در ایران را ادامه دهد و مشتاقان را سیراب کند.
در صورتی که این کنسرت ها با موفقیت برگزار شود، شاهد اولین کنسرت پیاپی شجریان در ایران خواهیم بود.و در واقع با زمزمه هایی که به گوش می رسد و بر ادامه این کنسرت ها تاکید دارد، شاهد فصل تازه ای در فعالیت استادان موسیقی ایرانی خواهیم بود.
از سوی دیگر، خبرهای های شیرین دیگری هم شنیده می شود. محمد رضا لطفی نیز پس از سال ها تدارک کنسرت بزرگی در تهران را می بیند و استاد شجریان یکی از کسانی است که احتمال دارد لطفی را در کنسرتش همراهی کند.

***

برنامه شب‌های تنبور شیراز تحت عنوان "شب رهایی" با اجرای استاد علی‌اکبر مرادی و همراهی تنبک پژهام اخواص روز جمعه 16دی در تالار حافظ برگزار می‌شود.

عبدالرضا زارعی، مدیر تهیه و اجرایی کنسرت ضمن اعلام این خبر افزود: "استاد مرادی برای نخستین باراست که در شهرستان‌های ایران به اجرای تک‌نوازی می‌پردازد." استاد مرادی که شهریور امسال در کاخ نیاوران همراه با اخواص به اجرای برنامه پرداخت، به عنوان یکی از صاحبان سبک در نوازندگی تنبور، سال 1336 در کرند غرب استان کرمانشاه متولد شد. از 7 سالگی نزد اساتیدی چون سیدهاشم درویش، علی میردرویشی، حمیدی، کفاشیان، علوی و سیدولی حسینی نوازندگی تنبور را آموخت. از سال 1350 نیز در اداره فرهنگ و هنر کرمانشاه و سپس با تشکیل نخستین گروه تنبور فعالیت رسمی هنری خود را آغاز کرد. وی از ابتدای تشکیل گروه شمس تا سال 1372 به همکاری با این گروه پرداخت و در ایران، اروپا و آمریکا به همراه شهرام ناظری کنسرت‌هایی اجرا کرد. وی که دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، مقام نخست جشنواره موسیقی فجر سال 1370 را در کارنامه دارد. از آثار وی می‌توان به "تریکه خانه"، "سحرواران"، "سیروان"، "مهجوری"، "گلاریژان"، "مهر و ماه"، "سماع مستانه" و "در آیینه آسمان" همراه کمانچه کیهان کلهر و "مقامات مجلسی تنبور" اشاره نمود. همچنین خانه فرهنگ‌های جهان در پاریس چهارCD از استاد مرادی به نام "مقام‌های آیینی باستان" منتشر کرده و به زودی دیگرCD وی به نام "موسیقی عرفانی" منتشر می‌شود.


نظرات 3 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 12 مرداد 1385 ساعت 03:35

جالب بود
ممنون. خسته نباشید

[ بدون نام ] یکشنبه 15 مرداد 1385 ساعت 00:40

پدرام دوشنبه 23 بهمن 1385 ساعت 09:23

با عرض سلام .اقای بیراوند به کمک شما نیاز دارم . در صورت امکان ادرس یاتلفنی از استاد پور ناظری برای همکاری به من بدهید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد