تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

یادگارهای صبا در خطر نابودی

نماینده خانه صبا می گوید ویولن وسایر وسایل ابولحسن صبا در شرایط نامطلوبی به سر می برند.

یادگار های ارزشمند صبا به دلیل شرایط نا مناسب نگهداری در معرض نابودی قرار دارند.
در طول چهار سالی که بازسازی و مرمت خانه صبا انجام می شد، لوازم شخصی و سازهای استاد ابوالحسن صبا را از خانه اش واقع در ظهیر الاسلام به محل دیگری منتقل شدند. تنها سازی که امکان انتقال آن به جای دیگری وجود نداشت، پیانوی صبا بود که به دلیل سنگینی و آسیب های احتمالی از جا به جایی در خانه ماند. این پیانو در شرایط نا مطلوبی نگهداری می شود. تنها محافظ آن کاغذ هایی است که به دورش پیچیده اند تا خاک کمتری وارد پیانو شود.
یدالله تک روستایی نماینده مرکز موسیقی که در این خانه مستقر شده است، علت اصلی را عدم اعتبار مالی عنوان می کند: «مرکز موسیقی حتی پول ندارد روی پیانو پلاستیک محکمی بکشیم تا در امان بماند.»
او همچنین درباره شرایط نگهداری آثاری که از خانه صبا رفته است اظهار نگرانی کرد و افزود: «به دلیل مسائل امنیتی صلاح نیست که محل نگهداری آثار را اعلام کنم. اما آثار در شرایط بدی نگهداری می شود. بعضی از وسائل استاد صبا ارزش زیادی دارند. صبا ویولنی دارد که استاد بهزاد رویش مینیاتور زیبایی کشیده است. این وسائل در معرض آسیب جدی هستند. هر چه خانه زود تر آماده شود آثار هم زودتر از خطر نابودی رها می شوند.»
او ادامه داد: «قبل از اینکه آثار برای نمایش به خانه صبا انتقال یابند، باید توسط کارشناسان میراث فرهنگی بررسی و مرمت شوند.»

نظرات 5 + ارسال نظر
گلین بانو دوشنبه 5 دی 1384 ساعت 11:09 http://galinbanoo.blogsky.com/

سلام.. من با وبلاگ خوبتون به تازگی آشنا شدم....
عاشق نوای عاشقانه تنبور هستم .
پاینده باشید.
**(( از طرف من و با نام من هیچگاه و در هیچ شرایطی در وبلاگ دوستان ؛ نظر توهین آمیز و یا نا مربوط گذاشته نمی شود )) .**

موزیک باز دوشنبه 5 دی 1384 ساعت 11:15 http://musicbaz.com

آهنگ صیاد علیصرا افتخاری موزیک باز دات کام

علی دوشنبه 5 دی 1384 ساعت 17:32 http://www.zeydebneali.blogsky.com/

سلام
با امید روزی که قدر این مسائل رو همه مدیران مربوط بدانند
یا علی

سیاوش تی دوشنبه 5 دی 1384 ساعت 23:40 http://http://www.kelke252.com/

سلام دوست عزیز
مطلبی که نوشتی در عین تلخ بودن صحت دارد و تنها در مورد استاد صبا صدق نمیکند
متاسفانه هیچ گروهی هم حمایت نمیکنند
موفق باشید

وحید پنج‌شنبه 8 دی 1384 ساعت 19:10

جان که سهل است تمام هستی یا علی گویند باز کم است.
سلام:
من باوبلاگ شما خیلی وقت است که آشنا شدم و واقعا باید از پیشروان و آنانی که این وبلاگ را طراحی کرده اند کمال تشکر و قدردانی را دارم؟
چون ندارم با خلایق الفتی خلق پندارند من دیوانه ام
یا علی.هو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد