تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

جهانی شدن گریزی است از تنهایی

جهانی شدن در گفت و گو با حسین علیزاده

*تعریف شما از جهانی شدن چیست؟

تعبیری از این مسئله وجود دارد  که متاسفانه در مراکز آکادمیک ما فرصت بحث پیرامون آن وجود ندارد . تعاریفی که در ایران از زندگی جهانی ارائه میشود تعبیر جهانی است که ایران در آن جای ندارد . این تعریف به خصوص در جوامع روشنفکری ما بیشتر شنیده میشود . مردم  دنیا را به اندازه محل زندگی خود بزرگ یا  کوچک می بینند  یعنی به محیطی که در آن زندگی  میکنند تعلق معنوی دارند و آنرا از زندگی جهانی حذف نمیکنند به همین خاطر از زندگی جهانی تصور خاصی ندارند . انسان وقتی به زندگی جهانی دست پیدا میکند که همه ی دنیا  را بی هیچ کم و کاستی محل زندگی خود بداند .

*هنر جهانی چه تعریفی دارد و جایگاه آن در زندگی جهانی کجاست؟

جهانی بودن در هنر در واقع ارتباط هنری مردم جهان با هم است که در آن استثنایی بین مردم و ملیت ها وجود ندارد به این معنی که روی کره زمین خطی کشیده نشود و تنها آن بخشی که از لحاظ تکنولوژی  قدرت یا ثروت دارای برتری باشد  جهان نامیده شود . دقیقا این تعزیفی است که در مسایل سیاسی نیز به مردم دنیا تحمیل میشود و به شکل یک قانون نانوشته در آمده که اگر فردی در اروپا یا  آمریکا متولد شود فرهنگ و هنر وی به عنوان هنر جهان شناخته میشود و بالطبع سهمی برای دیگر مردم جهان باقی نمی ماند . مفهوم جهانی بودن هنر در ایران خیای گمراه و منحرف شده در حالی که در دنیا حتی در دنیای شرق این تصور وجود ندارد که فرهنگ وهنر آنها جزیی از هنر جهانی محسوب نمیشود . این مسئله هنگامی رخ میدهد که جهانی بودن از سرزمینی دیگر به ما دیکته شود که در ایران و به طور کلی کشور های جهان سوم از عدم ارتباط با دنیا نشات میگیرد . وقتی مردم این کشور ها در کشور های غربی تحصیل و یا کار میکنند سوغاتی را به کشور ما می آورند با نام فرهنگ آن جهان  و تلاش دارند تا آموخته های آن جهان را در کشور خود تبلیغ کنند .این ارمغان جهانی شدن خود زنگ خطری است تا تفکری با عنوان عقب افتادگیرا در ذهنیت مردم کشور های جهان سوم شکل دهد که نمونه آن را در ایران میبینیم .  انقلاب صنعتی در کشور های مترقیغرب که نقطه مقابل تحولات در کشور هایی مثل ایران است .انگیزه سفر و مهاجرت را در مردم کشور هایی نظیر ایران به وجود می آورد . هنگامی  که مهاجرین زندگی متفاوت در غرب را میبینند با حس وطن پرستی قوی که در آنها به وجود می آید سعی در تقلید و اجرای آن شیوه در سرزمین مادری خود دارند

این حرکت در عین حالی که فکر و هدف متعالی و بزرگی در خود دارد  منجر به بروز اشتباهات بزرگی می شود . موقعیت فرهنگی هر کشور خاص خود آن سرزمین است  و نمی توان آن را بدون زمینه های قبلی با فرهنگی غریبه پیوند داد اگر این اتفاق بیافتد حاصل این پیوند فرهنگی بلاتکلیف و بی هویت می شود .

ادامه دارد ....

***

یک خبر هم برای دوستداران استاد کیهان کلهر . احتمالا در مرداد ماه امسال شاهد اجرای این استاد بی مثال ساز کمانچه در فضای باز کاخ نیاوران خواهیم بود . متولی این اجرا نشر موسیقی هرمس است که در حال مذاکره برای  این مهم است .

***

نظرات 6 + ارسال نظر
نصر الدین شنبه 6 خرداد 1385 ساعت 21:34 http://YARESTAN121.BLOGFA.COM

دو نکته۱- خلیل که سید نبود.۲-شهید هم نشده،بلکه توسط فرقه نور علی الهی کشته شد.

دوست گرامی . در مورد تظر شما باید عرض کنم که فاجعه ی ترور استاد همچنان در حجاب تحجر و پرده پوشی دشمنان پنهان مانده و متهم کردن هر شخص یا گروهی از توان تنبور مست خارج است و قضاوت در این مورد را بر عهده ی آیندگان می گذارم . تاریخ و گذشت زمان واقعیت را مشخش و عدالت را اجرا می کند . در مورد سید بودن استاد نیز در آینده به صورت مشروح در تنبور مست توضیح خواهم داد .ولی سخن گفتن از شخصی که در تمام مدت عمرش سخن از مولا علی راند توجه بیشتر و انصاف بیدار تری را می طلبد .

vhidoo یکشنبه 7 خرداد 1385 ساعت 16:51 http://www.vahidoo.com

سلام

ن یکشنبه 7 خرداد 1385 ساعت 22:00

خسته نباشید

دوست یکشنبه 7 خرداد 1385 ساعت 22:10

همه یک بیماری داریم دارو یکی باشد.جمله بیماری غفلت داریم بیایید تا بیدار شویم.
(نورالعلوم باب دوم در وعظ و نصیحت)

سعید جمشیدزاد یکشنبه 7 خرداد 1385 ساعت 22:48 http://looleian.blogfa.com

سلام سیاوش جان خوبی
خبر کنسرت استاد کلهر خیلی خوشحالم کرد چون من مرداد ماه تهرانم.
آقا یه سرم به ما بزن،من فقط یه لینک گذاشتم
(تنبور مست)

**مریم** چهارشنبه 10 خرداد 1385 ساعت 02:20 http://faslebieshghi.blogsky.com

سلام سیاوش جان ...
خوبی عزیز
خیلی وقت بود ازت بیخبر بودم...چه خبر از دنیای موسیقی ؟
پست جالبی بود...جهانی شده ! تا وقتی یه عالمه زورگو به یه عالمه مظلوم ظلم میکنن جایی برای جهانی شدن نمی مونه ...
پیشم بیا ... من بی معرفت شدم و وقت نکردم سر بزنم ... شما چی ؟
هر جا هستی موفق باشی دوست گلم...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد