X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
سه‌شنبه 9 خرداد 1385 @ 11:51

کنسرت محمدرضا لطفی پس از بیست سال در ایران

محمدرضا لطفی استاد موسیقی ایرانی خبرداد که شهریور ماه درفضای باز کاخ نیاوران به اجرای برنامه می پردازد .

لطفی که روز یکشنبه در دانشگاه هنر سخن می گفت با اعلام این خبرافزود: هم اکنون درحال برگزاری برای برگزاری کنسرت در تابستان هستیم. لطفی دراین سخنرانی که در تالارفارابی این دانشگاه انجام میشد با اشاره به وجود فرهنگ های متنوع درایران گفت :این فرهنگها می توانند درکنار هم باشند وبه هیچ وجه رودرروی هم قرارنگیرند. وی با تاکید براینکه کشور ایران یک کشور شنیداری است گفت : تدریس علوم و شیوه آموزشی مااز گذشته شنیداری بوده است. لطفی دربخش دیگری از سخنان خود آشنایی با نت را لازم ،اما کافی ندانست.این استاد موسیقی اصیل ایرانی ، به این موضوع اشاره کردکه خود اواگرچه درابتدا تکنواز خوبی بوده ولی بعدها نت راتنها به عنوان یک زبان یادگرفته است .

او هشدارداد:ولی وقتی نت به صورت آموزشی در آید فرهنگ آموزشی غرب رابا خود می آورد. لطفی در پاسخ به سوالی درباره موسیقی نوگفت :موسیقی نو وجودندارد،انسان نووجوددارد و انسان نوموسیقی نومی آورد.وی بااشاره به اینکه نوشدن پیش زمینه می خواهد گفت :به همین خاطر این امکان وجودنداردکه در عرض یک هفته نوشد . لطفی تاکید کرد:هنرمند اگر ازوضعیت موجود خسته شده به سمت نوشدن وفرمهای جدید پیش می رود.

محمد رضا لطفی، استاد موسیقی ایران از زمانی که به ایران آمده، مهمترین سوالی که علاقه‌مندانش خواسته‌اند از او بپرسند، برگزاری کنسرت در ایران بوده است. وی پیش ازاین در گفت وگوهای خودبارسانه ها درباره برگزاری کنسرت درایران گفته بود : کنسرت زمانى مفید است که آموزشى هم پشت آن باشد. البته لطفی براساس آنچه که پیش ازاین عنوان کرده اززمانی که پس از مدتها به ایران آمده ، براى برگزاری کنسرت‌ها در حال برنامه‌ریزى هست. درعین حال لطفی علاقه ندارد فقط در تهران روى صحنه برود، بلکه مى خواهد در تمام ایران برنامه داشته باشد،به گفته او( براساس مصاحبه هایی که از او منتشر شده) :اگر تلویزیون کنسرت و ساز و آوازرا پخش می‌کرد و به صورت زنده، همه ی مردم گوش می‌کردند، احتیاج به سفر به سراسر ایران هم نبود، ولی لطفی معتقد است الان باید این کار را کردوشاید درجاهاى دور افتاده هم ،او تور کنسرتى راه بیندازد که ‌‌٥ یا ‌‌٦ ماه طول بکشد و دراین تور ،جوان‌ها را ببیند، وضع آموزش آنها را بررسى کرده و اگر کمک خواستند، کمکشان کند. یامسترکلاس‌هایى برگزار کند که جوانان ایرادهاى خود را برطرف کرده و کنسرت جنبه فرهنگى آموزشى داشته باشد. اگرچه لطفی همانطورکه پیشتر درگفت وگوهای خودگفته ،معتقداست که سازماندهى چنین تورى در ایران کار حضرت فیل است.

وی اعتقاددارد که برای برگزاری کنسرت راه‌هایى که قابل اجرا است و اعتبار و حیثیت او و مردم را در سالن‌هاى کنسرت حفظ مى‌کند،باید انتخاب کرد. او نمى‌خواهد کنسرتى برگزار کند که جمعیتى را از شهرستان به تهران کشانده و آخر سرهم بلیتى به آنها نرسد.لطفی بیست سال است کنسرتى برگزار نکرده‌است و طبعاً به گفته خودش علاقه مندان زیادى براى دیدن اجراهایش مى‌آیند واو باید جوابگوى آنها باشد.

در کنسرت‌هاى او به گفته خودش باید آرامش حکمفرما باشد تابتواندبه راحتی حال و هواى خود را روى صحنه ببرد.

لطفی از مدتها قبل برنامه کنسرت خودرا مشخص کرده است : برنامه اول او درکنسرتش تکنوازی خواهد بود و برنامه دوم ،گروه نوازی که شامل دو بخش است؛ یکی کلاسیک وبخش دوم که خواننده هم دارد، اما سال گذشته گفته بود که در حال مطالعه روی افراد هست که چه کسانی صدای خوبی دارند و چه کسانی از سلامت درونی برخوردار هستند

نکته دوم برای لطفی بسیار مهم است، چون می‌خواهد که یک انسان فرهنگی در کناراو بنشیند و دوست ندارد{مثلا}یک فرد بسازبفروش در موسیقی کناراوبنشیند.

گویا لطفی برای حضور خوددرایران بسیار دقیق برنامه ریزی کرده،چون بعداز برگزاری کنسرتی که به موفقیت آن امیدواراست قصددارد مکتب خانه ی معروف خودرا راه اندازی کرده و براى راه اندازی آن، اجازه مجدد گرفته ومعلم‌هایى که از نظر اصول آموزش با مکتب خانه هماهنگى دارند، استخدام کند. او بعد سه تا شش ماه در ایران مى‌ماند تا اینکه کاملاً ماندگار شود.

لطفی از بهمن ماه گذشته براساس خبری که ایسنا منتشر کرده بود در حال مطالعه برای برگزاری کنسرت بوده است .او ازآن زمان، در حال مطالعه جدی برروی این قضیه بود که مکانیزم‌های برگزاری کنسرت در ایران چگونه است؟همچنین افراد مختلف اطلاعات زیادی را در اختیار او قرار داده‌اند. حال او اینها را بررسی کرده که چگونه می‌توان در سراسر ایران کنسرت برگزار کرد. لطفی همواره عقیده داشته که شش ماه قبل ازبرگزاری کنسرت ،زمان دقیق آن باید مشخص شود و سه ماه قبل از برگزارى آن ، بلیت‌ها در همه جاى ایران به فروش برسد تا بازار سیاهی ایجاد نشده ودو روز مانده به شروع کنسرت به مردم فشار نیاید. بیشتر از یک تعداد هم نباید به کسی بلیت فروخته شود و هرکس با کارت شناسایی خود بلیت تهیه کند. این مکانیزم برگزاری کنسرت است وخودلطفی تجربه این کارها را در غرب دارد.

اوهمانطورکه گفته می‌خواهد کنسرتش فقط یک اجرا نباشد و در سفرهایش یک روز را به دانش آموزان اختصاص دهد تا سؤالات خود را بپرسند و راهنمایی بگیرند. یعنی برای اهالی هر شهرستان یک کنسرت به همراه سخنرانی باشد

محمدرضالطفی همچنین پیش ازاین درباره همکاری مشترک گفته است : من دلم باز است. نه کینه‌اى از کسى دارم و نه نفرتى. هیچ وقت هم علیه کسى نبوده‌ام، همه را دوست دارم. اگر رابطه‌هاى دلى و معنوى دوباره شروع شود و هنرمندان هم لبیکى بگویند، باز هم اتفاقات گذشته به صورت بهتر مى‌افتد. اما این ارتباط‌ها باید وجود داشته باشد. اگر من اینجا ساز خودم را بزنم و هنرمند دیگرى در نقطه‌اى دیگر کمانچه بزند و ما با هم روى صحنه برویم، چیزى عایدمان نمى‌شود. ما باید اول همدل و دوست باشیم، در خانه با هم رفت و آمد کنیم و ساز بزنیم و نتیجه همدلى را با هم بر روى صحنه ببریم.الان در کنسرت‌ها یک نفر از مغرب مى‌آید و یک نفر از مشرق، سه چهار روز با هم تمرین مى‌کنند و روى صحنه مى‌روند و عملاً با هم ارتباطى ندارند. در خارج از کشور هم همین است. یک نفر از کانادا مى‌آید، یک نفر از ایران و یک نفر از سوئد. یک هفته تمرین مى‌کنند و کنسرت مى‌گذارند. رابطه چیزى است که در زندگى پرسرعت از دست داده‌ایم، اما من آمادگى خودم را براى ارتباط و کار مشترک در آینده اعلام مى‌کنم. هیچ کس را هم حذف نمى‌کنم، اما شرطى دارم. اینکه پرستیژ و احترام هنرى، هم سنگى و هم سطحى بین ما وجود داشته باشد. گاهى وقت‌ها موزیسین با شاگردان خود برنامه‌اى ترتیب مى‌دهد و این را اعلام مى‌کند، گاهى دو همکار با هم به روى صحنه مى‌روند که از نظر موسیقى و ارزش‌هاى فرهنگى، هنرى باید از یک مکتب برخاسته باشند وگرنه خلق هنر و بداهه پردازى آنها دچار مشکل مى‌شود