تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

بررسی حضور ساز تنبور در سایر کشور های جهان

تنبور مست برای شناسایی بیشتر ساز تنبور قصد دارد به بررسی سابقه حضور این ساز در نواحی مختلف ایران و سایر کشور های جهان بپردازد . از دیدگاه نویسنده منبع کامل و جامع بررسی این ساز در حال حاضر رساله ی استاد مرحوم سید خلیل عالی نژاد است که به صورت کتابی با عنوان تنبور از دیرباز تا کنون به چاپ رسیده است . از آنجایی که شاید بسیاری از یاران امکان مطاله ی این کتاب را  نداشته باشند مطالبی چند را از این رساله انتخاب کرده ام که طی امروز و زوزهای آینده در اختیار دوستان عزیز قرار میدهم .

یاد و خاطره ی استاد سید خلیل عالی نژاد شهید را حق را گرامی میداریم و به یک بیت از این نوازنده ی چیره دست تنبور بسنده میکنیم که :

عاشقی در خون خود غلطیدن است       زیر شمشیر غمش رقصیدن است

با نگاهی به مقالات و کتبی که در مورد موسیقی ملل جهان نگارش یافته می توان دریافت که تنبور در بیشتر سرزمینها به نوعی حضور دارد . البته نهایتا پیداست که تنبور به هر کجا که رفته اصل آن از ایران است .

در این قسمت با مرور بر آثار معتبری که در خصوص موسیقی اقوام گوناگون نوشته شده حضور تنبور را در کشور های دیگر جهان مطالعه می نماییم .

تنبور در هند :

متداولترین ساز زهی در هند تنبور است . این ساز در همه جا دیده می شود کاسه ی آن را از چوب یا کدو می سازند . چهار تار دارد که سه تای اول فولادی و چهارمی از برنج است . علاوه بر تارهای اصلی رشته های کوچکی از ابریشم بین خرک و تارها بسته اند که به طنین آن کمک می کند . برای نواختن سر ساز را روی شانه می گذارند و با انگشتان دست چپ تار ها را میکشند .

این ساز به صورت دست باز نواخته می شود (یعنی فاقد دستان است) و همیشه برای همراهی آواز به کار میرود .

در قسمت های جنوبی هند سازی وجود دارد موسوم به تنبور که دارای چهار تار است و فاقد دستان است و دارای خرکی از جنس عاج است که جای آن قابل تغییر است .

تنبور در آفریقا:

در شمال آفریقا نوعی تنبور سه سیم با کاسه ای کوچک و دسته ای باریک و بلند وجود دارد که آنرا با سر انگشت می نوازند .

تنبور در چین:

تنبور زمانی که به چین راه یافت تنپولا نامیده شد . نوعی دیگر از آن که به پیپا موسوم است دارای کاسه ی کوچک است که بر روی صفحه و دسته دارای پرده هایی از جنس ابریشم می باشد . ایت تنبور دارای چهار رشته ی تار است و گوشیهایش در دو طرف آن قرار دارند . قدمت آن  به دو هزار سال می رسد . بیوا تنبور دیگری است که تکامل یافته ی پیپا می باشد . اقسام تنبور چهار تار در چین بیشتر متداول است .

تنبور در مصر و سوریه:

نوعی از تنبور که دارای کاسه ای بیضی شکل میباشد در مصر و سوریه رواج دارد . در سوریه تنبور را بوزوک یا بزق می نامند .

تنبور در منطقه بالکان :

تنها ساز اسلاو های جنوبی که در قرن نوزدهم میلادی رواج بسیار یافت تنبور میباشد . این ساز ظاهرا از ایران به ترکیه برده شد و در دوره ی تسلط ترکان بر اروپای مرکزی به آن دیار راه یافته است . این تنبور کاسه یطنینی کم حجم و دسته بلندی دارد و معمولا دارای چهار سیم است . این سیم ها بوسیله ی مضراب یا زخمه به ارتعاش در می آید و از آن صدای مطبوع و لطیفی شنیده می شود .

اسلاو ها در حدود سال ۱۸۵۰ تنبور را به عنوان ساز ملی خود انتخاب کردند و از آن به بعد روز به روز بر علاقمندان این ساز افزوده شد .

ادامه دارد ...

نظرات 7 + ارسال نظر

سلام دوست محترم
کلک خیال انگیز و آستان جانان به روز شد و منتظر دیدار شما
یا علی

ممنون از مطلبتون

جالب بود

هو
121
با درود و سلام خدمت شما دوست عزیز. از مطالب زیبایتان بسیار استفاده کردیم.
انتشارات صدرالغروی (ناشر متون نایاب و کمیاب عرفانی در شبکه جهانی اینترنت)

سلام و صد درود

جای شما خالی در شب ولادن حضرت امیر نواختیم و خواندیم و حالی کردیم.

***** شنبه 21 مرداد 1385 ساعت 13:36

خسته نباشی
یاعلی

مصطفی(برگ سبز) شنبه 21 مرداد 1385 ساعت 22:48 http://deilaman.blogfa.com

سلام
دوست عزیز مطلبتون خیلی عالی بود دستتون درد نکنه
من خیلی دنبال این کتاب گشتم ( تهران و کرج رو زیر پا گذاشتم ) اما موفق به پیدا کردنش نشدم
متونی کمکم کنی؟

شهرام سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 23:48 http://www.hafez-7.blogfa.com

سلام.خیلی خیلی باحالی.من عاشق تنبور هستم.راستش یه کم هم بلدم بزنم.یک از مرید های بیچاره ی سید هم هستم.اامید وارم ادامه بدی چون من با اینجور ادما خیلی حال میکنم.دمت گرم.راستی اگه دوست داشتی یه سری هم به وبلاگ من بزن.خوشحال میشم .یا علی مدد.

درود دوست گرامی . گرچه من هم چون شما به مقامات عرفانی مرحوم عالی نژاد اعتقاددارم اما ای کاش به جای بیان جملات متعصبانه و ارائه القاب اینچنینی اندکی با تامل در آثار و زندگی مرحوم عالی نژاد به شناخت بیشتری از وی و ساز باستانی تنبور دست یابیم . احساسات پاک و صادقانه شما محترم و قابل ستایش است اما هر زمانی و در هر مکانی نباید به بیان آنها همت گماشت .
از لطف شما سپاسگزارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد