تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

از زبان رضا در ویشی

خلیل آن دوست مهربان برای همه یکدل با همه ی دل ها و هم نفس با همه ی نگاه های خوب آن مغنی شیدا و پر جذبه که امروز میزیست ولی دل به جغرافیای دیگری داشت . جغرافیای عشق و جنون که انگار امروز چیزی جز غبار برخاسته از سم ستوران پر پرخاش از آن بر جای نمانده است . سواران و ستورانی که به نام عشق به مصاف مهر میروند و به جای روشنایی و نور غبار و تاریکی از خود بر جای می گذارند .

خلیل مردی همه اندوه همه صبر مردی همه عشق  در تقلای مدام و شتابان به سوی دنیای ماورایی مهر و عشق . او دو منظر داشت : سالکی پر دوام و پر قوام از تبار یارسان که خود را طالبان راه حق می دانند و دیگری مغنی و نغمه سرای وادی عشق و مهر و فرزانگی . می دانم که این دو منظر در وجود او به یگانگی رسیده بودند . ترنم دلشدگان وادی دوست او را در نوجوانی به سوی خود کشید و به سوی تنبور . این ساز بر جای مانده از نیاکان . ساز مقدس و پر جذبه و پر رمز و راز . راهی کوه ها و کومه ها و زیارتگاه ها شد تا مگر جنبه های پنهان و سحر انگیز آوازها و کلام های جویندگان و راهیان راه حقیقت را دریابد .

به پردیور رفت . درنگ نکرد . این سوی پل یا آن سوی پل ؟! به یاران پیوست .درد های شاه خوشین لرستانی  سلطان اسحاق برزنجه ای بابا یادگار بابا نااوس بابا جلیل و دیگری اکابر ناحیه سحر انگیز اورامان را نوشید . و به تنبور این ساز جلالی که می رفت سخیف و خوار شود اعتباری روز افزون بخشید . اعتباری که هم از نیاکانش به ارث رسیده بود و هم از استادانش به ارث برده بود .

خلبل به دانشگاه موسیقی رفت نمیدانم برای چه؟چقدر کوچک است این دانشکده موسیقی در مقابل بزرگی مدارس مهر اورامان و بزرگی آن آن خنیاگران نغمه سرای عشق و فرزانگی .

در کوهستان های سرد کردستان که به اکسیر عشق یاران در کومه های جمع گرم می شد . چنان گرم و گداخته که گاه شعله های آتش و ذغال های گداخته ی اجاق راه تسلیم میسپردند . مدرسه عشق آنجا بود که خلیل  آن را دریافت .

......

حیف ! حیف از آن بنیاد استوار. حیف از آن نگاه استوار وحیف از آن همه پی جویی و جستجو !همه رفت . همه بر باد شد و همه سوخت و همه خاکستر شد . او در آتشی سوخت که نیاکان و یارانش آن را در هنگامه ی وجد و شور و جذبه به سخره می گرفتند و به سان لعبتکی فروزان و آتشین لیک پاک و مقدس و سحر آمیز بر زبان و دهان و تن و جان  می گذاشتند و بر آن بوسه می زدند تا مگر خود را از آتش درون رها سازند . خلیل رهسپاره بود .و زندگی در گرو عشق و مهر آوازه و نغمه و آیینه گذاشته بود . کسی که در گرد باد عشق و شور و جنون گرفتار آید راه خلاص ندارد .

خلیل از آتش بر آمد . خود آتش بود و سر انجام در آتش فروشد .

نظرات 8 + ارسال نظر
الهه عشقهای پاک دوشنبه 30 مرداد 1385 ساعت 10:15 http://www.mosalaseeshgh.blogfa.com

به نام خدا

من تو این وب سایت نظر داده بودم . ولی نیست .... باورم نمی شه ....

یعنی من حرف بدی زده بودم که باید نظرم پاک می شد ...

اگه حرف بدی زدم شما رو به مولا قسم منو ببخشین ...

وای خدای من یعنی من چی گفتم ؟؟؟؟؟؟؟

یا علی .

سلام دوست عزیز
از شما یک خواهش دارم و بهتون یک پیشنهاد می کنم.

آدم ها را بیش از آنچه هستند؛بزرگ نکنید>خواهش
نسبت به هیچ بنی بشری تعلق خاطر نداشته باشید>بر روی قضاوتان تاثیر می گذارد
مطلب بنویسید اما آن را توصیف گرایانه ننویسید.
تا بعد

دوست خبرنگارم .
آنچه که من در این پست به آن پرداختم تماما نظرات آقای درویشی بود .گرچه معتقدم که در این جملات چیزی خارج از حقیقت بیان نشده و شخصیت استاد عالی نژاد نیازی به بزرگ نمایی ندارد اما
من هم در کل با سخنان شما موافقم . بزرگ کردن و تمجید بیش از حد از کارهایی است که تنبور مست از آن دوری می کند .

باز هم از راهنمایی شما و سایر دوستان سپاسگزارم .

Pooria دوشنبه 30 مرداد 1385 ساعت 18:11 http://yekpooria.com

ali ! ye joorayi az bache gi ba man bod e !

۱۱۱ دوشنبه 30 مرداد 1385 ساعت 20:43

روحش شاد
درپناه حق
یاعلی

**مریم** سه‌شنبه 31 مرداد 1385 ساعت 02:06 http://faslebieshghi.blogsky.com

جالب بود ....

محسن شنبه 1 مهر 1385 ساعت 20:32 http://ahoo.persianblog.com

آتش زدی بر دل ما..
یا علی

زهرا جمعه 13 مهر 1386 ساعت 14:42

شما می توانید در مورد اهل حق ، کتاب ، مقاله یا نوشته ای که مورد تایید باشد به من معرفی کنید ؟

یاحق

سیامک پنج‌شنبه 29 فروردین 1387 ساعت 12:19 http://www.yaranepardivar.blogfa.com

سلام دوست عزیز
وبلاگت خیلی عالیه من آپ کردم
از این که مثل هم مینویسیم خوشحالم
به وبلاگ من یه سر بزن و اگر پسندیدی آپ کن
زیاد منتظرم نزار
با درود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد