تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

سوء استفاده از آثار زنده یاد فرهاد مهراد

روز سه شنبه گذشته در صفحه موسیقی روزنامه ی همشهری مطلبی با عنوان خواندنی از جنس حماسه نظرم را به خود جلب کرد . نوشتاری در ستایش فرهاد مهراد به مناسبت هشتم شهریور چهارمین سال درگذشت  این هنرمند برجسته ی موسیقی پاپ . در نظر اول مطلب این نویسنده ی محترم شایسته قدردانی بود ولی با مطالعه ی آن به عمق تحریفات و سوء استفاده ی وی از آثار فرهاد واقف می شدیم .

ایشان از فرهاد به عنوان هنرمندی که از ورود به جریانات سیاسی خودداری میکند یاد میکنند و فراموش میکند که آهنگ های جاودانه ی  فرهاد هنوز هم رنگ و بوی سیاسی خود را حفظ کرده اند به طوری که پس از گذشت نزدیک به ۳۰ سال از اجرایشان امروز شاهد پخش بدون اجازه و خارج از انصاف آن برای مراسم و روزهای خاص از صدا و سیمای ایران هستیم . بی شک آقای اشرفی به این نکته توجه دارند که هرگاه صدا و سیما برای به هیجان آوردن مردم و بیداری حس ملی در روزهای خاص که نیازمند حضور مردم است به بن بست میرسد دست به دامان آهنگ های ملی و میهنی فرهاد می شود .

جالب اینجاست که ایشان ترانه ی وحدت فرهاد را به همراهی با انقلاب تفسیر میکنند . رد یا تایید این جمله در صلاحیت من نیست زیرا شاعر یا آهنگ ساز و خواننده ی هر اثر بیش از هرکس دیگر بر هدف ارائه آن احاطه دارد ولی اینچنین نتیجه گیری نیز بعید به نظر می رسد .  اما ای کاش ما عادت نمی کردیم که بیان هر ارادت را به بزرگان دینی خود سریعا به انقلاب پیوند زنیم و شرط لازم و کافی مسلمان بودن افراد را در انقلابی بودنشان ببینیم.

 جناب آقای اسدالله اشرفی در مطلب خود اینچین می نویسند که : در ادامه اثر ماندگار دیگری به نام شهیدان شهر را خواند که خود نوعی وفاداری به جامعه و انقلاب بود.دوست گرامی . ای کاش پیش از آنکه در مورد تاریخ انتشار و هدف اجرای شهیدان شهر به قضاوت می نشستید اندکی در مورد شعر اثر  تاریخ اجرا و ... تحقیق می کردید . شهیدای شهر یکی از اشعار جاودان احمد شاملو  است که در سال ۱۳۳۳ در زندان قصر گفته شد . به نظر شما احمد شاملو در سال ۱۳۳۳ یعنی ۲۴ سال پیش از انقلاب ایران در مدح انقلاب و به نشانه وفاداری از انقلاب به خلق این اثر همت گمارده است . شاید هم ذهنیت اشتباه شما از این اثر ناشی از مشاهده ی کلیپ عجیبی است که توسط تلویزیون ایران تهیه شده که در آن بارها و بارها به شاعر و خواننده و آهنگ ساز اثر توهین می شود و مفهومی جدید و جعلی به خورد تماشاگران بعضا نا آگاه خود می دهند .

آقای اشرفی . خواننده ی شما هنوز فراموش نکرده است که تا چند سطر پیش فرهاد فردی خارج از تمایلات سیاسی معرفی شده ولی به ناگاه مشاهده میکند که شما با چرخشی عجیب اینگونه می نویسید :

وی در سال‌های پایانی حکومت پهلوی به خاطر همین ترانه‌ها از فعالیت هنری منع شد و به همین سبب به کشور انگلیس مهاجرت نمود....

بی شک خانم پوران گلفام  همسر شادروان فرهاد به هنگام خواندن نوشتار شما همچون بسیاری از هنردوستان نه تنها از شما قدردان نخواهد بود بلکه به خاطر تحریف واقعیت ها از شما گله مند است .

نظرات 9 + ارسال نظر
فقیر حقیر محتاج برحمت خدا جمعه 10 شهریور 1385 ساعت 01:58

سلام
جالب بود
ممنون از نقد شما..

**مریم** شنبه 11 شهریور 1385 ساعت 02:45 http://faslebieshghi.blogsky.com

سلام سیاوش جان
خوبی؟
سو استفاده الان یه چیز عادی شده جای تعجب نیست !
موفق باشی همیشه...

حاشیه شنبه 11 شهریور 1385 ساعت 08:11 http://sazirany.blogfa.com

علیرضا مشایخی: ایمان وزیری تنها آهنگسازیست که در ایران تربیت شده

زارعی - نواهای ایرانی یکشنبه 12 شهریور 1385 ساعت 08:30 http://www.iranava.blogfa.com

سلام و درود بر جناب بیرانوند و دیگر دوستان

اول این که از آن اتفاقاتی که گفتید، در عرصه مطبوعات کم نیافتاده است و دوم این که جالب نکته سنجی فرموده اید.

سوم هم این که مطلبی است در مورد "کامکارها" که می توانید در نواهای ایرانی آن را بخوانید.

سیمین روزگرد یکشنبه 12 شهریور 1385 ساعت 13:04 http://ghamnamecimin.myblog.ir

سلام...
این اولین بازدید من از وبلاگ زیبای شما بود که همراه شد با اولین اظهار نظرم...
خوشحال می شم همراه شما باشم...
باسپاس:سیمین

حامد یکشنبه 12 شهریور 1385 ساعت 21:49 http://83631.persianblog.com

اولین بار است که می آیم.و بی اختیار به یاد سید خلیل افتادم.

حامد یکشنبه 12 شهریور 1385 ساعت 21:50 http://83631.persianblog.com

این ها تکه ای از زندگی آدم ها را برمی دارند رنگ ولعاب اش می زنند و می گذرانند توی ویترین مغازه ی خودشان.و چه کسی بهتر از آدم های مرده.

آمن خادمی-راست پنجگاه یکشنبه 12 شهریور 1385 ساعت 23:48 http://www.amenmusic.blogfa.com/

سلام
بنده خدا فرهاد اگر می دونست بعد از مرگش این همه تحولیش می گیرن اصلا نمی مرد....البته مرده پرستی چیز زیاد عجیبی نیست....
از طرف دیگر این جماعت می خوان کار خودشون (پخش آثار فرهاد ازصدا وسیما) را در زمان فعلی توجیه کنند و برای این کار همه چیز با ربط و بی ربط را به هم گره بزنند.....
تا بعد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد