تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

تکرار تلخ تاریخ

بالاخره پس از ۶ سال همکاری و خلق آثاری در خور توجه و بعضا جاودانه در حوزه موسیقی اعضای گروه اساتید تصمیم گرفتند تا به این تجربه مشترک پایان بخشند . تلاش برای کسب تجربه های جدید و دوری از تکرار از علل این تصمیم بیان شده است . این خبر نسبتا مهم و جالب توجه از چند دید قابل بررسی و تامل است .

در چند سال گذشته که  استاد شجریان با آقایان کلهر و علیزاده همکاری نزدیک و ثمر بخشی را داشتند جای خالی بسیاری از سازها در آثار اساتید مشاهده می شد . به درست یا نادرست آواز ایران در حال حاضر با نام و حضور استاد شجریان پیوندی فراتر از حد معقول پیدا کرده است . و در این زمان کسی یارای برابری با هنر آواز ایشان را ندارد و یا اگر هم هست به دلایل مختلفی پنهان مانده است . بی شک انحصار صدای هنرمندی چون استاد شجریان در میان ساز های تار و کمانچه سبب افزایش اقبال این دو ساز بخصوص ساز کمانچه شد ولی آیا در این میان به حق سایر سازهای ایرانی توجه شد ؟

در سال های نه چندان دور همکاری اساتید محترم آقایان شجریان و لطفی آثار جاودانه ای در تاریخ موسیقی ایران خلق کرد . اما به ناگاه شاهد قطع این همکاری ها بودیم . پس از آن جناب شجریان ساز سنتور و پنجه ی استاد مشکاتیان را مطلوب یافت و به گواه آثار یر جای مانده از آن زمان خاطره انگیز ترین آثارش را در طلایی ترین دوران زندگی هنری شان آفریدند . آثاری چون نوا ـ بیداد ـ دستان و.... . اما به نا گاه آن همکاری نیز به بن بست رسید . پس از آن هم که کارهای استاد با آقایان پیر نیاکان و عندلیبی آغاز شد و سر انجامی خوش تر از گذشته در انتظار این فصل از آثار ایشان نبود . امروز هم که شاهد پایان گروه اساتید به بهانه ی کسب تجربه های جدید هستیم . حال اینکه همه ما شاهد همکاری چندین ساله آقای کلهر با شجاعت حسین خان نوازنده ی  ساز سی تار بوده  ایم و استاد علیزاده هم در مدت ۶ ساله ی حضورش در گروه بار ها و بارها به ساختن موسیقی های فیلم همت گمارده و در اجراهایی با گروه هم آوایان شرکت کرده و بارها در تهران و شهرستان ها به تکنوازی پرداخته است . پس می بینیم که تجربه اجبارا به قیمت پایان همکاری به دست نمی آید . چه استاد شجریان چه استاد علیزاده و چه جناب کلهر  بارها ثمره ی ذهن فعال و نو پرداز خود را به جامعه موسیقی عرضه کرده اند و حد اقل پیش از اینها این نکته را اثبات کرده بودند که از تکرار بیزارند .

سال ها پیش هم همین سوالات در ذهن هنردوستان بی پاسخ ماند که چرا استاد لطفی و استاد مشکاتیان در دو دوره ی مختلف با سرنوشتی یکسان از همکاری با استاد شجریان منصرف شدند .سوالاتی که بعد ها در لابه لای مصاحبه های اساتید پاسخی نگران کننده می یافتند . شاید بار دیگر تاریخ در مورد همراهان استاد شجریان تکرار شده  و شاید روزی این نکات در مورد گروه جدید بیان شود . امیدوارم این پایان کار گروه اساتید به معنی خداحافظی آقایان با هم نباشد و در کنار کسب تجربه های نو به خلق آثار جدید همت گمارند .

نظرات 14 + ارسال نظر
سعید چهارشنبه 5 مهر 1385 ساعت 20:43 http://hamekare.blogsky.com

سلام دوست عزیز وبلاگ من منتظر حضور گرمتان هست و نظر گرانبهایتان را در کمال محبت در گنجینه ی نظرات نگهداری میکند

سلام بر شما
از اطلاع رسانی شما ممنونم
موفق باشید

خاک پای مولانا چهارشنبه 5 مهر 1385 ساعت 23:08 http://tarighate-molana.blogfa.com

هو
به من هم سری بزنی خوشحال میشم
یا علی

زارعی - نواهای ایرانی چهارشنبه 5 مهر 1385 ساعت 23:47 http://www.iranava.blogfa.com

سلام

وا... فکر می کنم حضور چند ساله چند نفر در کنار هم به همین اندازه کافی باشد، چرا که آثار می توانند تکراری شوند. البته شاید هم شجریان با بقیه نمی سازد یا بقیه با شجریان! اما حداقل در مورد این گروه که فکر نمی کنم.

بابک پنج‌شنبه 6 مهر 1385 ساعت 00:44

سلام سیاوش عزیز
بله من هم با نظرتان موافقم
اما گروه های موسیقی در ایران برای ادامه حیات ۲ راه بیشتر ندارند یا باید درباری شوند یا محدود و کم تعداد تا با هزینه کم و هم دلی بیشتر بتوانند به طور منسجم و خصوصی کار کنند و گرنه آنها را متلاشی یا منحرف میسازند

**مریم** پنج‌شنبه 6 مهر 1385 ساعت 02:05 http://faslebieshghi.blogsky.com

سلام سیاوش جان
خوبی عزیز...
موفق باشی

نیما جمعه 7 مهر 1385 ساعت 08:08

مزخرف میگی
تا ابد که نمیتونن با هم کار کنند

شملک جمعه 7 مهر 1385 ساعت 10:34 http://shamalak.persianblog.com

تو این جهنم هنری ایران باز هم خوبه تا این مدت با هم موندن

علی جمعه 7 مهر 1385 ساعت 22:08 http://www.zeydebneali.blogsky.com/

سلام سیاوش جان
ممنون به خاطر مطالب زیبا و جالبت
موفق باشی
یا الله

یاعلی
امیدوارم وضع موسیقی کشور یه کم رو به بهبود بذاره ! هرچند توی این آشفته بازار تقریبا بعیده !
ممنون

امین شنبه 8 مهر 1385 ساعت 10:32 http://hu.blogsky.com/

سلام سیاوش جان خوبی
وبلاگ با حالی داری مثل خودت دمت گرم سیاوش جان موفق وپیروز باشید

عزیزکلهر شنبه 8 مهر 1385 ساعت 11:02

به من سر بزن مرا لینک کن اخر چه قدر بی وفایی

حسین شنبه 8 مهر 1385 ساعت 11:59 http://saayeh.mihanblog.com

با سلام
وبلاگ انجمن سایه یک ساله شد .
خوشحال خواهیم شد از حضور شما و دانستن نظراتتان .
شاد باشید

افسانه یکشنبه 9 مهر 1385 ساعت 16:51 http://falaat.blogfa.com

سلام
با سپاس و امتنان
در مورد عوض شدن گروه باید بگویم که:هرچه هست از قامت نا ساز بی اندام ماست
ور نه تشریف تو بر بالای کس کوتاه نیست چراکه صاحب دلان با هنر سوزنند تا سازنند اثر چون در کم یابند اگر بیش اند از بسیارها! نیک میدانم که باز از هنر نمایی استاد و گروه اش شیدا می شویم
یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد