تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

مروری اجمالی بر رویداد های سال ۱۳۸۵

سال ۱۳۸۵ نیز با تمام خاطرات نیک و بدش به سرانجام خود نزدیک می شود و تنبور مست در آستانه سال نو خورشیدی به بررسی اجمالی حوزه موسیقی ملی در سالی که گذشت می پردازد .

معمولا در نقاط مختلف جهان که به موسیقی اهمیت ویژه ای داده می شود و فستیوال های مختلف داخلی و بین المللی برگزار می شود مجال برای نقد آنها در پایان سال کاری بیشتر  و بررسی راهکار های مناسب برای رفع نواقص و ارائه پیشنهادات لازم برای ارتقاع سطح کیفی و کمی آثار امکان پذیر تر می شود . اما در کشور ما که به هنر و بخصوص موسیقی  اهمیت چندانی داده نمی شود و در طول سال های گذشته میدانی برای تاخت و تازهای سیاسی شده است ارائه ی کارنامه ای درخور در پایان سال چندان منطقی به نظر نمی رسد .

سال ۸۵ نیز  مانند بیست و چند سال گذشته شاهد برگزاری جشنواره موسیقی فجر بودیم که طبق معمول با بی اعتنایی بسیاری از اساتید مواجه شد . شاید اگر هنرمندانی چون چکناواریان و فخرالدینی و پور ناظری در این رویداد به ظاهر با اهمیت موسیقی ایران شرکت نمی کردند اکنون هیچ مجال دفاعی برای آن نبود . گرچه اجرای مشترک گروه شمس با نوازندگان اوکراینی بسیاری را برای چند روز به تالار کشور کشاند اما عکس العمل بازدیدکنندگان از این اجرا در پایان آن قابل تامل بود .

یکشنبه پنجم آذر . موسیقی فیلم ایران بزرگی را از دست داد که بسیاری از خاطرات ناب کودکی ام با نام او پیوند خورده بود . هنوز هم خروس زری پیرهن پری را هر از گاهی زیر لب زمزمه می کنم . شاهکاری که بعد ها فهمیدم خالقانش بزرگ ترین ها بودند .  زال زاده ی نازنین که در خیل بی شمار متفکران مقتول در کشورمان گم شد . شاملوی بزرگ که همیشه زنده خواهد بود و بابک بیات که با موسیقی های بی نقصش به اشعار شاملو جاودانگی بخشید .

شاید تلخ ترین روز سال ۱۳۸۵ برای اهالی موسیقی جمعه سیزدهم بهمن ماه بود . روزی که خیلی ها گویی منتظر آمدنش نبودند . روزی که بسیاری زانوی غم بغل کردند و از سجایا و ویژگی های مردی گفتند که دیگر نبود . کسی که در موسیقی کشورش تاثیر گذار بود . کسی که تا قبل از سیزدهم بهمن انگار نبود . کسی به فکرش نبود . آهنگ هایش را هر روز می شنیدیم زیر لب می خواندیم اما به سراغش نرفتیم تا عاقبت خسته شد و رفت . هنوز هم در کشورمان هستند کسانی که گوشه ای تنها و بی صدا  روزگار می گذرانند و با گذشته خویش زنده اند . چون دست از حال و آینده شسته اند . یاحقی رفت اما به فکر یاحقی های زنده ی موسیقی کشورمان باشیم .

برگزاری کلاس های محمد رضا شجریان و انتخاب هنرجویان جدید از میان خیل عظیم دوستداران از رخداد های خجسته حوزه  آواز بود . گرچه در نحوه ی انتخاب و گزینش این افراد انتقاداتی شد اما امید می رود که از تعداد برگزیده شده هنرمندان برجسته ای برای آینده موسیقی کشورمان متولد شوند . کلاس های که به گفته محمد رضا شجریان در ۱۰ سال آینده شاهد نتیجه آن خواهیم بود .

از طرفی در سال گذشته شاهد ساخت روزافزون موسیقی های سفارشی بودیم که از سوی متولیان دولتی لقب موسیقی فاخر را یدک می کشیدند . چنانکه به گفته رضا مهدوی ۲۲ ساعت موسیقی با مولفه های موسیقی فاخر در حوزه هنری تولید شد . امیدواریم در سال نو با ادامه این روند شاهد تغییردرونمایه آثار هنری برای دست یابی به فاکتور های موسیقی فاخر نباشیم و در نظر هنرمندان و آهنگسازان کشورمان حس درونی آثار قربانی مصلحت و شرایط نشود .

و اما در عرصه بین المللی نامزدی حسین علیزاده برای کسب جایزه معتبر موسیقی گرمی رخداد قابل توجه و مبارکی می نمود . همکاری مشترک هنرمندان ایران و ارمنستان و خلق آثاری بدیع در موسیقی دو کشور که برای هر شنونده موسیقی گوش نواز به نظر می رسد ظرفیت های برجسته موسیقی ایرانی را برای جهانی شدن مشخص می کند .

 تنبور مست برای جامعه هنری کشورمان و همه ی شما دوستداران موسیقی ملی و تک تک یاران همراه سالی سرشار از مهربانی و سلامت آرزو می کند .

 شاد زی . مهر افزون

نظرات 9 + ارسال نظر
امین- تال چهارشنبه 1 فروردین 1386 ساعت 00:22

با مدعی مگوئید اسرار عشق و مستی.. تا بی خبربمیرد در درد خود پرستی
عاشق شو ارنه روزی کار جهان سر اید.. تا خوانده نقش مقصود از کارگاه هستی
فرا رسیدن عید نوروز بر شما مبارک باد.
از اطلاع رسانی و زحمت شما در امر موسیقی به سهم خودم سپاسگزارم.

نیما چهارشنبه 1 فروردین 1386 ساعت 02:30 http://www.khaidaloo.blogsky.com

گر نکوبی شیشه غم را به سنگ
هفت رنگش می شود هفتاد رنگ

سیاوش عزیزم سالی پر از شادی و موفقیت روزافزون
برات آرزو می کنم.

شهاب چهارشنبه 1 فروردین 1386 ساعت 13:55 http://se7en-team.blogfa.com

سلام . عیدت مبارک سیاوش خان . ایشالا سال خوبی داشته باشی . من به روزم . خداگهدار

مطرب دل چهارشنبه 1 فروردین 1386 ساعت 18:59 http://motrebedel.blogsky.com

عید بر عاشقان مبارک باد
عاشقان عیدتان مبارک باد
عید ار بوی جان ما دارد
در جهان همچو جان مبارک باد
بر تو ای ماه آسمان و زمین
تا به هفت آسمان مبارک باد
عید آمد به کف نشان وصال
عاشقان این نشان مبارک باد
.
شاد باشین در پناه حق
یا علی مدد

**مریم** جمعه 3 فروردین 1386 ساعت 03:39 http://faslebieshghi.blogsky.com

سلام ...

با یه دنیا احترام فرا رسیدن بهار زیبا را به شما دوست عزیز تبریک می گویم

شاد باشی و برقرار ...

علی یکشنبه 5 فروردین 1386 ساعت 11:32 http://www.zeydebneali.blogsky.com/

سلام سیاوش جان سال نو مبارک

شکوفه یکشنبه 5 فروردین 1386 ساعت 12:07 http://haramedelam.blogsky.com

سلام ..

عید و سال نو به شما تبریک می گویم ...

امیدوارم سال خوب و خوشی توام با سلامتی وموفقیت

داشته باشید ...

در پناه حق

علی معافی یکشنبه 12 فروردین 1386 ساعت 20:04 http://www.tehranconservatory.ir

به نام خدا
اسمش رو مروری غمناک بر موسیقی در سال 85 بگذارید بهتر است.البته رویدادهای خوبی هم رخ داده است،تدوین و اجرای دوره های آموزش عالی آزاد توسط موسسه آموزش عالی آزاد نهاوند که برای اولین بار در کشور دوره های کنسرواتواری را با مجوز وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری برگزار می نماید.

محمد سه‌شنبه 14 فروردین 1386 ساعت 12:47 http://www.aeolus.blogfa.com

سلام
وبلاگ قشنگی داری، بیا تبادل لینک کنیم[نیشخند]
موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد