تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

ساز تو مرا نای قفس گیر نفس شد

سال ۱۳۳۶ بود که در صحنه متولد شد . ساز تنبور به عنوان رکن مهمی در آیین مذهبی خانواده اش مورد احترام بود . به همین دلیل بود که از کودکی با صدای تنبور پدرش خو گرفت و بعد ها سید نادر طاهری اصول تنبور نوازی را به او آموخت و این آغاز راه بود . سپس از پنجه شیرین و به یادماندنی سید امرالله شاه ابراهیمی توشه ها گرفت . هنرمندی که مرحوم عالی نژاد سالها بعد در رساله ی خود از وی به عنوان نامی ترین استاد تنبور نواز معاصر نام برد و به حق عنوانی برازنده می نمود .

گرچه به اعتقاد سید خلیل با همت سید امرالله شاه ابراهیمی تنبور از انزوای چند صد ساله به در آمد اما شاید خدمات مرحوم عالی نژاد برای شناسایی و ترویج این ساز کهن به مراتب از استادش برجسته تر بود . مرحوم عالی نژاد در طی دوران حیات از محضر اساتید برجسته ی دیگری چون درویش امیر حیاتی و عابدین خادمی نیز بهره جست و روز به روز بر تسلط خویش بر این ساز آسمانی افزود .

مرحوم شاه ابراهیمی از میان شاگردان برجسته خود نخستین گروه تنبور نوازی معاصر را تشکیل داد . فعالیت گروهی که  سرپرستی آن پس از مدتی بر عهده عالی نژاد گذاشته شد  با حضور وی در دانشگاه موسیقی دوچار وقفه شد . پس از مدتی با تشکیل گروه تنبور نوازان شمش به همت کیخسرو پور ناظری بار دیگر اعضاء تنبور نوازان صحنه گرد هم آمدند و در کنار هنرمندان تنبور نوازانی از حوزه ی گوران به اجرای برنامه پرداختند . به گفته مرحوم عالی نژاد همنشینی تنبور نوازان این دو حوزه ( صحنه و گوران ) و تلفیق سنت تنبور نوازی آنها به ترقی و تعالی بسیاری انجامید .

حاصل همکاری عالی نژاد با تنبور نوازان شمس در اثری با عنوان صدای سخن عشق و با صدای شهرام ناظری منتشر شدو به عنوانی یکی از برجسته ترین آثار موسیقی بعد از انقلاب به یادگار ماند . وی سال ها بعد اقدام به تشکیل گروه تنبور نوازان باباطاهر کرد . اجرای گروه مذکور در سال ۱۳۷۴در اجلاس جهانی هنر دینی با عنوان زمزمه قلندری موجود است که بسیاری از آثار ارائه شده در آن برنامه در قالب دو کاست با عنوان ثتای علی ( ع‌ ) و آیین مستان از سوی وزارت ارشاد مجوز پخش گرفت .

با حضور وی در تهران بر فشارهای مختلف بر وی افزوده شد تا سرانجام تصمیم بر ترک وطن گرفت و در سوئد ساکن شد . در سال های حضورش در سوئد به تحقیقات گسترده اش در حوزه موسیقی ملی و عرفانی ادامه داد و شاگردان بسیاری از بین ایرانیان ساکن اروپا پرورش داد . از این هنرمند گرامی اثری با عنوان شکرانه نیز عرضه شده است که شامل بداهه نوازی در مقام های کهن تنبور می باشد .

سید خلیل عالی نژاد سر انجام در ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۸۰ دور از وطن به شیوه مشکوکی به قتل رسید و پیکر بی جانش در آتش رشک و کور دلی دشمنان حق و حقیقت  سوخت .

تنبور مست ضمن نکوداشت یاد و خاطره این هنرمند ارزشمند و به منظور شناسایی هرچه بیشتر ایشان به دوستدارانش در آینده نزدیک نسبت به ارائه پاره ای از آثار برجسته و منتشر نشده ی وی اقدام خواهد نمود .

نظرات 12 + ارسال نظر
نیما پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1386 ساعت 19:58 http://www.khaidaloo.blogsky.com

مرد نکو نام نمیرد هرگز
مردگان امثال آقایانی هستند که بر فخرمان نمی افزایند و نیز کمر به نابودی افتخار بسته اند.
خایدالو به نوبه خود یاد استاد گرانقدر هنر وزندگی زنده یاد عالی نژاد را گرامی می دارد.

مصطفی جمعه 14 اردیبهشت 1386 ساعت 12:48 http://abalfazl133.blogfa.com

سلام


سر نمی زنین

لینکم و نیمیبینم ؟!

منت بزارین خوشحال میشم

با تشکر غلام قمر

نینا جمعه 14 اردیبهشت 1386 ساعت 17:38 http://nina30may.com

ممنون سیاوش جان..
اینها را به یادم میاوری شرمم میشود نام تنبور را کنار خودم بگذارم ! من کجا و تنبور کجا! اما همیشه یک گوشه ای از دلم چیزی کم دارد ..جایی خالی برای تنبور انگار...

مجتبی شنبه 15 اردیبهشت 1386 ساعت 09:36 http://zaherbaten.blogfa.com/

روحش شاد.

حامد شنبه 15 اردیبهشت 1386 ساعت 12:53 http://bayehbayeh.blogsky.com/

سلام .. تا به کجا می برد این دل مرا ... رو به فنا می برد این دل مرا

یا حق

محرمعلی خان سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1386 ساعت 00:10 http://moharamalikhan.blogfa.com/

دوست عزیزم سلام . خوشحالم که یه نقطه مشترک داریم . علاقه به موسیقی سنتی و عرفانی و دوست داشتن سد خلیل . سد خلیل رو بعد از مرگش شناختم . البته شاید اگر موقع زنده بودنش هم می شناختمش فرقی نمی کرد چون.....
یه بار هم خوابشو دیدم . توی خواب موهاش خیلی بلند بود . یه تنبور به دستم داد .
بگذریم . من محرمعلی خان هستم . نمی دونم محرمعلی خانو می شناسی یا نه . بین روزنامه نگارها شخصیت معروفیه . نماد سانسور .
اگه دوست داشتی بهم سر بزن دوست من . شاید حرف های مشترکی برای گفتن و شنیدن داشته باشیم . منتظرم .
یا علی

با درود . من هم از داشتن نقطه مشترک خوشحالم . ولی علاقه من به این هنرمند گرامی در حدی نیست که خوابشون رو ببینم . مرحوم عالی نژاد چه از نظر هنر و چه از نظر اعتقادی شخصی بزرگ محسوب می شوند . اما در برخورد با افراد همیشه میزان تعادل را نگه داریم تا پس از مدتی به بی تفاوتی نرسیم .

خاک پای یاران سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1386 ساعت 17:35 http://pardiseeshgh.persianblog.com

یا علی
هرگز نمیرد آنکه زنده شد به عشق
یادش گرامی دوستانی که با ایشان بیشتر حشر و نشر داشته اند اگر در مورد ایشان مطالب بیشتری به جز بیوگرافی بنویسند پسندیده تر است
اول و آخر یار

دوست گرامی .
هنوز هم بسیاری از دوستان هستند که با هنرمندان برجسته موسیقی مقامی تنبور آشنایی کامل ندارند . از آنجا که قصد دارم در آینده نزدیک آثار ارزشمند و پخش نشده ی مرحوم عالی نژاد را در اختیار شما قرار دهم لازم دیدم تا ابتدا به معرفی اجمالی ایشان بپردازم . شاید برای بعضی دوستان چنین مطالبی تکراری و چندان مقبول نباشد اما برای بسیاری نو و تازه خواهد بود . لذا از شکیبایی شما سپاسگزارم .

شهرام نقوی چهارشنبه 19 اردیبهشت 1386 ساعت 21:22

درود بر سیدخلیل و تنبور نوازان عاشق

وصال پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1386 ساعت 12:28

اول و آخر یار
دوست عزیز درود بر شما .
امید است موفق و پیروز باشی لطفا از طریق آدرس میل من با من تماس بگیرید.

وصال پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1386 ساعت 12:41

اول و آخر یار
سیاوش عزیز آرشیو وبلاگ شما رو که دیدم متوجه شدم که شما هم با آً سید خلیل آشنایی داشتید .
پس چرا از اهدافش تفکراتش وکارهایی که کردن نمی نویسید
ما یاران باید به تکلیفمون خوب عمل کنیم .
من کمینه ترین یار از یاران ا سید خلیل هستم و اگر کنسرتی هم اجرا میشه اول به عشق مولا و بعد به خاطر آقا سید خلیل برگزار میشه .
خوشحال میشم با من تماس بکیرید و ما سعادت آشنایی با یکی دیگر از یاران را داشته باشیم
با حق .

با درود .
هدف تنبور مست پرداختن به موسیقی ملی و بخصوص ساز باستانی تنبور است . در این میان گاهی نیز به جنبه ی آیینی این ساز نیز پرداخته می شود . مرحوم عالی نژاد علاوه بر هنر جاودانه اش از نظر شخصیت نیز انسانی برجسته به شمار می رود . بررسی دیدگاه های اعتقادی آیین یارسان مجالی جداگانه می طلبد . با اجازه شما و سایر یاران صاحب نظر تنبور مست به روند فعلی خود ادامه می دهد . نگارنده با آشنایی پر نقص خود از یارسان و عدم پژوهش کافی در آیین اهل حق خود را مجاز به ارائه مطلب در این مورد نمی دانم . اما هرگز این نکته را به دست فراموشی نخواهیم داد که :
در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
شیطان صفتان زشت خو را نکشند
برقرار باشید .

خاک پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1386 ساعت 23:46

دیر گاهی است در این جا سبدی از نغمه کنج تنبور پر از آتش تو تبعید است، کسی از فاصله قرن به ما می گوید:
نه، این آتش نیست، خنده خورشید است.
به یاد آقا سید خلیل عالی نژاد

شهاب جمعه 21 اردیبهشت 1386 ساعت 17:29 http://se7en-team.blogfa.com

salam siavash jan . khoobi ? man harvaght miam inja nemidoonam bayad chejoor nazar bedam chon sar reshteyi nadaram dar morede alaeghe shoma . vali faghat ino midoonam ke in afrad bayad be in eftekhar konan ke azizani mese shoma injoor dooseshoon daran . man up kardam – montazeretam - bye

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد