تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

گلپا و یاد آوری چند نکته

اکبر گلپایگانی به عنوان یکی خوانندگان برجسته ایران در پیش از انقلاب شناخته شد و فعالیت هنری وی هرچند کمرنگ تر در سال های گذشته ادامه یافت . این هنرمند گرامی در جدیدترین مصاحبه خود نکاتی را مطرح کرده اند که حساسیت هایی را برانگیخته است . گرچه ایشان در این مصاحبه از مخاطب قراردادن نام خاصی به عنوان منتقد شونده  دوری جسته اند اما با اندکی دقت در سخنان شان به یک نام برجسته خواهیم رسید . تنبور مست ضمن ادای احترام به این هنرمند گرامی نکاتی  را یادآور می شود :

نخست اینکه من در این نوشتار از تعارفات معمول پرهیز میکنم . از القابی چون استاد چشم پوشی میکنم و روی سخن شما  را محمد رضا شجریان می دانم.

آقای گلپا . شخصیت هنری و مردمی شما در حدی است که تخریب شخصی دیگر در گفته های شما کم لطفی به شعور و شخصیت هوادارانتان است . مدت ها است که در مصاحبه ها و یا مجالس خصوصی به صراحت یا کنایه سخنانی را مطرح می کنید که خودآگاه یا ناخودآگاه موجب گسست و تقابل شما و هوادارانتان با طیف گسترده ای از هنردوستان و هنرمندان شده است که در صف نخست این دسته محمد رضا شجریان قرار دارد.

کارنامه هنری شما بر کسی پوشیده نیست و فعالیت شما شایسته ستایش است . اما به خاطر داشته باشید همیشه آغازگر هر راه پیشرو نیست و گاهی باید در برابر برتری دیگران تمکین کرد . به هیچ عنوان قصد مقایسه و داوری بین شما و دیگری را ندارم اما فراموش نکنید در مقابل جوایز به حق شما آقای شجریان هم دو بار نامزد دریافت جایزه ی گرمی شد و بار ها در یونسکو هم به اجرای برنامه پراخت و ... . افتخاراتی که نصیب موسیقی ایران شد نه شخص خاصی .

آقای گلپایگانی در نظر داشته باشید که هنر و سیاست  در طول تاریخ هرگز از هم جدا نبوده اند و هنر ابزاری برای بیان مشکلات توده بوده است. هنرمند آن زمان که همراه و همگام جامعه در حرکت و تکامل بوده است جاودانه شده و آثارش نه تنها برای مردم هم دوره اش که برای نسل های آینده خاطره انگیز و دل نواز شده است . مرغ سحر که از آن یاد کرده اید نمونه ای از آن آثار جاودانه است که برای یک ملت خاطره انگیز است . اثری ساده و روان با مضامین عمیق سیاسی که شاعر و آهنگساز برای بیان اعتراض خود آفریده اند و چون آفریدگانش همراه و همگام مردم بوده اند هنوز هم شنیدنی است .

اگر توانایی تکامل هر اثر هنری را در خود ببینیم باید نسبت به بازخوانی آن همت کنیم . بی شک اگر تکاملی در کار نبود و شعر و موسیقی اش امروزی نبود کسی با مرغ سحر اشک نمی ریخت .

آقای گلپا . زیاده روی  در بکار بردن لفظ من دلیلی بر کمبود ظرفیت محبوبیت و معروفیت هر هنرمندی است . اینکه در هر خانه ای چهار نوار گلپا پیدا می شود آماری بسیار سخاوتمندانه است که هر داور منصفی را نسبت به منبع ارائه دهنده آمار دچار تردید می کند .

 تنبور مست ضمن ادای احترام برای تمامی هنرمندان کشورمان آرزوی سلامت می کند .

نظرات 12 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 8 تیر 1386 ساعت 23:39


Az inke fonte farsi nadaram poozesh
Rajebe matlabetoon bayad begam ke kamelan dorost neveshtid
Adam kam ke ;iare dige bejaye harekate khodesh dast be takhrib mizane
Kheili khodeto narahat nakon ooni ke bayad bemone khodesh mimoone

فرید شنبه 9 تیر 1386 ساعت 01:12 http://tahrirblog.com

سیاوش جان گلپا راست ممیگه قافله شجریسم معتقد بودند ما بیاد خودمون باشیم . مرکز حفظ و اشاعه شد احیا سنت قدما. بعد معلوم نیست مثلا من از روز ازل را برای چی آقا خوانده چرا مثلاً همیشه این آهنگ مرا و عاشق را می خواند؟
شما که با سیستم تجویدی و بنان مخالفید چرا از بزرگان مرکز حفظ و اشاعه نمی خوانید. یکبرا استاد شجریان گفت لطفی همه چی داره. سازش ارکستراله همه چی داره ؟

درود به فرید نازنین .
هنوز هم حال و هوای شجریان زدگی داری . منتظرم جواب عطا رو هرچند با تاخیر در مورد مقاله بخونم .
برقرار باشید .

محمود شنبه 9 تیر 1386 ساعت 10:31 http://mahmood-salehi.blogfa.com

سلام و درود بر جناب بیرانوند
خوشحال خواهم شد که بنده ( موسیقی ایرانی ) رو به عنوان یکی از همکاران کوچک خود در پیوندهای وبلاگتون قرار بدین .
یا علی - شاه علی

پری شنبه 9 تیر 1386 ساعت 11:23

متاسفم از این که بعضی ها قدر استاد رو نمی دونن خوبه داریم می بینیم استاد شجریان با کمک همایون دارن تنهای بار موسیقی سنتی رو به دوش می کشن این حرفا به جای تشکرمون با آرزوی سلامتی برای استاد آواز ایران استاد محمد رضا شجریان

با سپاس از شما دوست گرامی .
من با کمال احترام با نظر شما موافق نیستم . شاید استاد شجریان به عنوان یکی از برجسته ترین هنرمندان موسیقی ایرانی علی الخصوص در حوزه آواز شناخته شده باشند اما بسیاری از بزرگان موسیقی کشورمان بی صدا و بدور از هیاهو های معمول در کناری به پرورش استعداد های نو و انتشار داشته های خود می پردازند . این افراد و اساتیدی چون محمد رضا شجریان در کنار هم قادر هستند به تعبیر شما بار موسیقی سنتی را بدوش کشند . نکته دیگر اینکه سعی کنیم افراد را بیش از ظرفیت و توانایی شان بالا نبریم . همایون شجریان در ابتدای راه است و در نظر گرفتن جایگاهی در حد پدر برای او بزرگترین ضربه به شمار می آید .
برقرار باشید.

ناشناس شنبه 9 تیر 1386 ساعت 13:57

من طرفدار ی هیچ یک از خواننده هایی که در این نوشته ار آنها اسم بردید را نمکنم.
اما باید عرض کنم که بیشترین استفاده از کلمه (من) را جناب شجریان در صحبتها وکتابهایشان دارند!

دوست ناشناس .
امیدوارم هرگز از نوشته من برداشتی مبنی بر تخریب آقای گلپا و توجه به آقای شجریان نشود . قسمت مورد نظر شما پیرامون سخنان آقای گلپایگانی نگاشته شد که قابلیت تعمیم به تمام هنرمندان را دارد .

مینا شنبه 9 تیر 1386 ساعت 21:47

آقا سیاوش من همیشه به وبلاگتون سر می زنم و مطالبتون رو دنبال می کنم . اما زورم میاد کامنت بذارم !
خیلی دوستون دارم
واقعا دستتون درد نکنه بابت زحماتی که برای تنبور مست می کشید . با حرفاتون هم کاملا موافقم
شما خیلی قشنگ حرف می زنید ( می نویسید ! )

پری یکشنبه 10 تیر 1386 ساعت 22:06

آقا سیاوش با عرض سلام خواستم بگم می شه بگید کجان این هنرمندانی که دارن بدور از هیاهودارن در حد استادشجریان فعالیت می کنن کجا این هنرمندانی که دارن بدور از هیاهو داشته هاشون رو منتشر می کنن البته نظر من فقط در مورد آوازه نه در مورد نوازنده ها خود من موسیفی سنتی رو با استاد شناختم شاید اگر استاد شجریان نبودن منم الان مثل بقیه ی دوستای خودم هیچی از موسیقی مون نمی دونستم در ضمن در مورد همایون باید بگم اگر کمی منصف باشید حتما پیشرفت و آینده ی روشن اون رو می بینید و فکر نمی کنم او را بیشتر از شان و توانایش بالا برده باشم ودر پایان باید بگویم که من همایون رو در حد استاد نام نبردم و بدون شک برای رسیدن به استاد راه درازی را در پیش دارد اما من در توانای اش شکی ندارم باآرزوی سلامتی و سر بلندی برای شما

محمود دوشنبه 11 تیر 1386 ساعت 15:15 http://mahmood-salehi.blogfa.com

سلام
موسیقی ایرانی با مطلبی جدید به روز شد.
یا علی

ماری چهارشنبه 13 تیر 1386 ساعت 09:10

سلام و خسته نباشید
گروه موسیقی شمس قراره که کنسرت باشکوهی رو در کاخ نیاوران اجرا کنند که تا اونجائی که من می دونم قطعات زیادی رو با همنوازی تنبور خواهند داشت. http://www.chn.ir/news/?section=2&id=39658

محمود پنج‌شنبه 14 تیر 1386 ساعت 21:05 http://mahmood-salehi.blogfa.com

سلام
موسیقی ایرانی ، با یک مطلب تازه منتظر حضور و نظرات شماست .

فرزاد محبت پنج‌شنبه 5 مهر 1386 ساعت 10:26

من با نظر شما موافق نیستم چون استاد گلپا با سابقه در خشانی که در بر نامه گلهاازخود نشان داده انداحتیا جی ندارند آقای شجریان رابکو بند استاد گلپا از خلا قیت صحبت میکنند

مسعود شنبه 19 شهریور 1390 ساعت 03:04

با نظر فرزاد موافقم ....
این اساتید در دوران آزاد کشور کارایی ارائه دادن که کارنامشون کاملا مشخصه ... .
استاد گلپایگانی گله هایی داشتن که من کاملا بهشون حق میدم چون در دوران اوج کاریشون صداشون رو ازشون گرفتن .
استاد شجریان بی نظیرن ولی یادمون نره که صدا و سیما تو معرفی چهرشون خیلی نقش داشته واین تبلیغات هست که تو دنیای مدرن حرف اول رو میزنه ...
واقع بین باشیم لطفا...
در کل همیشه برام سوال بوده که چرا همه اساتید در سال 57 اوت شدن غیر از استاد شجریان ... .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد