تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

تلاشی برای آینده

به گفته کارشناسان فراگیری هنر به خصوص موسیقی در سنین کودکی و نوجوانی موجب رشد ٬تسهیل در پیشرفت و یادگیری در دوران بلوغ می شود. بر پایه همین نظر اهمیت توجه ویژه به موسیقی کودک مشخص می شود . 

 چندی پیش آموزشگاه موسیقی مشتاق به عنوان تنها مرکز تخصصی موسیقی ارف در استان لرستان  اقدام به برپایی کنسرت موسیقی کودک نمود .  اعضای ۳۳ نفره گروه با تلفیقی زیبا از سازهای  کمانچه ٬تار ٬سه تار ٬ سنتور ٬ ویلون ٬فلوت ٬ تنبک و دهل ٬ متالوفون ٬ تامبورین ٬ زیلوفون ٬ باس و سه گوش و... با اجرای خاطره اگیز خود به زیباترین شکل ممکن از تلاش های اساتید خود بالاخص فرهاد مشتاق که با صبر قابل ستایش تنظیم زیبای قطعات این اجرا را نیز بر عهده داشت قدر دانی کردند .

استقبال از این کنسرت به حدی بود که بسیاری از علاقه مندان ایستاده هنرنمایی این  کودکان شایسته را نظاره گر شدند و بسیاری نیز موفق به ورود به سالن اجرا نشدند . در این کنسرت که در دو شب برگزار شد قطعات زیبایی از موسیقی نواحی ایران به همراه آثاری از موسیقی کودک و ملل  اجرا شد.

سرپرست و تنظیم کننده این گروه در پاسخ به درخواست ها پیرامون تمدید این برنامه گفت : به دلیل شرایط سنی و جسمی و همچنین موقعیت تحصیلی اعضا امکان تمدید این اجرا  وجود ندارد  . وی همچنین از اجرای دوباره این گروه در آینده نزدیک خبر داد.

در کنار تلاش های اساتید و اعضای این گروه نباید از حسن نظر خانواده ها در فراهم آوردن شرایط مناسب برای فرزندان خود چشم پوشی کرد . اعضای این گروه به ترتیب سن به این شرح است:

 

سارینا سبحانی ۸ ساله نوازنده تامبورین ٬ماریه میر ۸ ساله نوازنده فلوت ٬ روزبه پورفرد ۹ ساله نوازنده فلوت ٬ زهرا سبزی پور ۹ ساله نوازنده فلوت ٬ پوریا نقی بیرانوند ۹ ساله نوازنده دهل ٬دمام و تنبک ٬مسعود الماسیان ۹ ساله نوازنده سه تار ٬ غزل شاهرخی ۱۰ ساله نوازنده زیلوفون ٬ آزاده محمدی سپهوند نوازنده تنبک و سه گوش ٬مهرناز مرادی ۱۰ ساله نوازنده زیلوفون ٬ آیدا سرهنگی ۱۰ ساله نوازنده زیلوفون ٬ نیکا معصومی ۱۰ ساله نوازنده زیلوفون ٬ یاسمین محمدی اصل ۱۰ ساله نوازنده متالوفون ٬ درسا رباطی ۱۰ ساله نوازنده زیلوفون ٬ علی یاوریان ۱۰ ساله نوازنده فلوت ٬ نازنین طاهریان ۱۰ ساله نوازنده فلوت ٬ پریا صابر پور ۱۰ ساله نوازنده فلوت ٬ مینا بداغی ۱۰ ساله نوازنده فلوت ٬ زهرا عادلی ۱۱ ساله نوازنده متالوفون ٬ پریا بهاری ۱۱ ساله نوازنده سنتور ٬ پارمیدا چنگایی ۱۱ ساله نوازنده ویلون ٬ آریا مراحمی ۱۱ ساله نوازنده فلوت و کمانچه ٬ بابک کهزادی ۱۱ ساله نوازنده تار ٬ رهام بهاری ۱۲ ساله نوازنده سه تار ٬ حسین والیزاده ۱۲ ساله نوازنده سه تار ٬ مهدی بیرانوند ۱۲ ساله نوازنده کمانچه ٬ روهینا نورمحمدی ۱۲ ساله تک خوان و نوازنده فلوت و ارگ ٬ هیوا بداغی ۱۲ ساله نوازنده ویلون ٬ علی محمدی سپهوند ۱۳ ساله نوازنده کمانچه ٬ مرضیه زهتاب ۱۳ ساله نوازنده کمانچه ٬ رضا فعلی ۱۴ ساله نوازنده کمانچه ٬ نگار پدرام ۱۵ ساله نوازنده سه تار ٬ نیلوفر شیر پی ۱۵ ساله نوازنده ویلون .

 

تنبور مست ضمن سپاسگزاری از هنرمند گرامی آقای فرهاد مشتاق برای تک تک اعضای این گروه آرزوی سلامت و موفقیت روز افزون دارد.

ساز ایرانی ٬ ایرانیان نامحرم

تنبور مست طی ماه های گذشته اقدام به انتشار آثاری از مقام های باستانی تنبور نموده است . از آنجا که این ساز پیوندی ناگسستنی با هموطنان کرد و بالاخص همراهان اهل حق دارد انتشار مقام های حقانی تنبور واکنش هایی را در بین این دوستان برانگیخت که ذکر نکاتی چند را لازم می نماید .

همانگونه که بارها اشاره شده است تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی ایران و ساز آیینی تنبور . نگارنده به شدت از بیان مسایل اعتقادی در این وبلاگ خودداری کرده و طرح پاره ای از مسائل پیرامون آیین یاری را تنها از منظر موسیقی تنبور می داند . ارائه مقام های حقانی ساز تنبور به عنوان اصلی ترین منابع این ساز کهن را برای شناسایی هرچه بیشتر آن بر خود واجب میداند .

لذا از این پس از پاسخ های جداگانه به نظریات دوستانی که مخالف این روند هستند خودداری میکنم  اما همچنان مشتاقانه منتظر انتقادات دوستان گرامی خواهم بود . در پایان متن کامل نظر یکی از یاران همراه رابه همراه پاسخ نگارنده به ایشان ارائه می کنم تا حسن سرانجامی باشد بر این مبحث.

 

با سلام  دوست گرامی  

با تشکر از اینکه  میخواهید از این طریق یاد و  خاطره آن استاد فرزانه را زنده نگاه دارید.

نظر به گفته خودتان که مرجع قابل  اعتمادی در مورد اعتقادات آیین یارسان نیستید   .   خوب است بدانید ؛  قطعه ای که شما به نام انالحق معرفی نموده اید  به عنوان یکی از مقامهای کلامی یارسان میباشد لذا به هیچ عنوان جایز به پخش و تکثیر آن نبوده مگر گوشی محرم و جایگاهی چون جمع خانه .  که  اینگونه خود سریها نه تنها موجب قدر شناسی از آن بزرگوار ؛  بلکه باعث رنجش روح بزرگشان  میگردد  .  به امید زیر پا  نگذاشتن فرمایشات آن  پیر بزرگ  سید خلیل عالی نژاد
پاسخ:
با درود و سپاس از شما دوست گرامی .
اگر سری به آرشیو تنبور مست زده باشید قطعا اطلاعات نسبتا کاملی در حد آشنایی با این آیین آورده شده . پرداختن به موارد جزیی تر آیین یاری از حوصله وبلاگی که به حوزه موسیقی اختصاص دارد خارج است و نگارنده هرگز قصد ندارد مسیر نگارش مطالب را به مسایل اعتقادی وارد نماید . تنبور مست سعی کرده برای شناسایی بیشتر ساز تنبور و مرحوم عالی نژاد به انتشار این آثار اقدام کند .
اما در مورد دیدگاه شما و بسیاری از دوستان اهل حق در مورد عدم انتشار کلام های یارسان نگارنده با شما هم عقیده نیست . شاید با انتشار این مقام ها در گذشته و آشنایی بسیاری از جویندگان حقیقت با مفاهیم عمیق آیین یاری اکنون شاهد تنگناهای موجود بر سر راه یارسان نبودیم . شاید اگر دیدگاه ها و کلام های یارسان را از کنج جمع خانه ها به جامعه می بردیم و گوش جویندگان حقیقت  که امکان حضور در جمع خانه ها را ندارند را تا به این حد نا محرم نمی دیدیم هرگز شاهد تعرض  به حقوق اهل حق و مسکوت ماندن شهادت سید خلیل ها در وطن و غربت نبودیم .
تنبور مست ضمن احترام به عقاید شما دوست گرامی و سایر همفکران تان به عمومیت آیین یاری معتقد است و تلاش میکند تا اذکار حقانی را از کنج جمع خانه ها خارج کند شاید دوستانی که به دلایل مختلف (که در این بحث نمی گنجد) قادر به حضوردر جمع خانه ها نیستند با معارف و اذکار عرفانی یاری آشنا شوند و از طرفی آثار جاودانه  ساز باستانی تنبور را نیز به دوستدارانش عرضه کند.
برقرار باشید.