تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

هنر ناب تقلید پذیر نیست

این روز ها بحث گزینش هنرجویان آواز  در محضر استاد شجریان به یکی از مسائل داغ موسیقی تبدیل شده است . اینکه استاد آواز ایران لازم دیده اند که عده ای از جوانان را جذب و پرورش دهند کاری در خور تحسین و شایسته سپاس است .

نخوه ی گزینش این افراد از سوی بعضی از هنرمندان مورد سوال بود که امید است استاد شجریان با توجه به نظرات دیگران به بررسی انتقادات وارده بپردازند . اینکه بسیاری از هنرمندان جوان که در حوزه آواز ایرانی فعالیت می کنند در محضر یکی از برجسته ترین اساتید این فن در تاریخ موسیقی ایران پرورش یابند جای بسی خوشحالی دارد .

 بسیاری به این نکته اعتقاد دارند که هنر آواز در این زمان به شدت تحت تاثیر صدا و سبک استاد شجریان قرار گرفته و بسیاری از هنرمندان جوان اغلب ناخودآگاه و بعضا به عمد سعی در تقلید صدا و سبک این استاد گرامی را دارند . این موضوع محل نگرانی بسیاری از هنرمندان و هنردوستان کشورمان شده و قطعا شخص استاد شجریان هم از این مسئله خوشنود نیستند . برای حل این مشکل بیش از همه هنرمندان جوان کشورمان و سپس شخص استاد شجریان می توانند گام هاس اساسی بردارند و به یاد داشته باشیم که هنر ناب هرگز تقلید پذیر نیست .  

ای کاش هنرمندان آوازخوان در جستجوی صدای خویش باشند و در کنار پرورش در حضور استاد و تسلط کافی بر ردیف های آوازی به هنرمندای صاحب سبک در آینده تبدیل شوند .  استاد شجریان هم به ثبت و انتشار ردیف های آوازی همت گمارند و تنها به پرورش استعدادهای نو بسنده نکنند تا نسل های آینده ی کشورمان هم از هنر ناب و بی نظیر ایشان بهره مند شوند .

نکاتی پیرامون موسیقی ملی

نخست اینکه با نزدیک شدن به روز بیست و چهارم آذر بار دیگر تکاپوی خسته کننده ی رادیو و تلویزیون دولتی ایران برای ترغیب مردم به منظور شرکت در انتخابات آغاز شد . در این میان باز هم همچون گذشته شاهد سوءاستفاده از آثار ارزشمند و به یادماندنی هنرمندان کشورمان هستیم .دوستانی که شدیدا به ایران و فرهنگ کشورشان افتخار میکنند این روز ها کافی است تا تنها چند دقیقه برنامه های صدا و سیمای ایران را تحمل کنند تا گلچینی از بهترین تصانیف ملی و وطن پرستانه ی هنرمندان کشورمان را بشنوند . از ای ایران بنان تا سپیده ی شجریان و کاروان ناظری و ... .

افسوس که بر روی این قطعات تصاویری می بینیم که کوچکترین تناسب معنایی و محتوایی با متن آثار ندارند و مشاهده شان نمک بر زخم دل دوستداران موسیقی و ادبیات کشورمان می زند .

یادش به خیر . فرهاد مهراد تا زمانی که زنده بود صدایش را بعد از انقلاب کسی از رادیو یا تلویزیون نشنید . برف را که اجرا و منتشر کرد آنقدر عذاب کشید که از خواندن سیر شد . هنوز هم شاملو را دشمن می دانیم و کودکان و جوانان کشورمان را از مطالعه و شناخت او که سطر برجسته ای از تاریخ ادبیات ایران زمین بود محروم می کنیم اما در عوض ترانه هایی که از اشعار او متولد شده اند را به بی شرمانه ترین وجه ممکن از تلویزیون نظاره می کنیم . یه شب مهتاب یکی از چندین نمونه اش ....

برخورد ابزاری و سوءاستفاده از هنر در هر سطحی کاری ناپسند و غیر انسانی به نظر می رسد . به امید روزی که شاهد سوء استفاده از فرهنگ و تمدن و هنر والای یک کشور به بهانه ای بی ارزش چون سیاست نباشیم .

 

*********

دوم اینکه چند روزی است که شاهد فعالیت دیگر بار مهران مدیری دریک سریال طنز در تلویزیون هستیم . در اینکه ایشان در حوزه فعالیت خود یکی از برترین ها در ایران هستند شکی نیست . اما استفاده از ملودی یکی از تصانیف جاودانه ی موسیقی ایرانی از ساخته های درویش خان در قالب یک برنامه ی طنز شبانه چندان شایسته به نظر نمی رسد .

جناب مدیری با کمک همکاران گرامی شان به راحتی قادر به تهیه ی یک قطعه موسیقی برازنده تر ونزدیک تر با فضای این مجموعه طنز خواهند بود و نیازی به مدد از آثار اساتید بزرگ موسیقی کشورمان نخواهند داشت .

 

**********

 و پایان اینکه در آستانه بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر اعلام شد که به علت هم زمانی برگزاری این دوره با ایام سوگواری ماه محرم جشواره امسال در تاریخ نهم تا هجدهم دی ماه برگزار می شود .

جشواره بین المللی موسیقی فجر تنها مراسم رسمی سالانه حوزه موسیقی در کشور محسوب می شود که از سوی بسیاری از اساتید کشورمان به دلایل مختلف جدی گرفته نمی شود . همین امر موجب شده است تا از سطح کیفی این جشنواره به میزان چشم گیری کاسته شود .

جشنواره ای که از سوی مسئولان دولتی که متولی اجرای آن هستند به نحوی سخاوتمندانه صفت بین المللی را یدک می کشد هر ساله شاهد حضور چند گروه بی نام و نشان خارجی است .

در دوره ای که موسیقی ملی کشورمان در شرایط نامناسبی قرار دارد برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی برای هنرمندان و هنردوستان کشورمان فراهم می کند تا در کنار اجرا به بررسی راهکارهای مناسب برای حل مشکلات موسیقی ایران بپردازیم . جشنواره ای که پس از بیست و دو دوره می بایست یکی از مهمترین رخدادهای هنری منطقه ای باشد و در سطح جهانی نیز به ارزش و احترامی در خور موسیقی ایرانی رسیده باشد به واسطه ی سیاست های غلط مسئولان و افراط و تفریط های معمول جامعه ایران و بی توجهی هنرمندان به مراسمی کم اهمیت حتی در داخل کشور بدل شده است .

همه ی ما در مقابل هنر کشورمان مسئولیم و بی توجهی به آن با هیچ دلیلی قابل توجیه نیست . امید که زمانی کسب سیمرغ بلورین این جشواره افتخاری برای هر هنرمند ایرانی و خارجی باشد.

 

*********

در لحظه ثبت این نوشتار خبر نامزد شدن استاد حسین علیزاده برای کسب جایزه گرمی۲۰۰۷  را مشاهده کردم .  تنبور مست ضمن تبریک به جامعه موسیقی و استاد گرامی حسین علیزاده به زودی به بررسی اثر به تماشای آب های سفید خواهد پرداخت .

نه پرم رنگش رفته نه سرم تاجش ریخته

بابک بیات را هم مثل بسیاری دیگر از هنرمندان و بزرگان فرهنگ ایران به خاک سپردیم . افرادی که حتی نگاهی گذرا بر اسامی شان شاید مدت ها زمان ببرد . با بابک بیات پیش تر از اینها الفت گرفته بودیم . بزرگتر ها خاطرات خوشی از آثارش در ذهن دارند و ما هم گرچه با اندکی تاخیر اما همان خاطرات را با همان زیبایی در ذهن داریم . راز ماندگاری هنرمندانی چون بیات اینگونه است . با بیات هنوز هم می توان پس از سال ها به تماشای فریاد زیر آب نشست . لذت برد و عاشق شد . هرگز از خاطرات کودکی ام خروس زری پیرهن پری شاملو را فراموش نمی کنم . اثری جاودانه که پس از فوت استاد بیات فهمیدم که این اثر حاصل همکاری شاملو و بیات است .

 استاد بیات به همان اندازه در خاطره ها می ماند که آثارش ماندگارند . از این پس با شنیدن موسیقی سلطان و شبان باید با دریغ و افسوس ترکیبی از لذت و اندوه را در چهره ی هم ببینیم . لذت از شنیدن و دل سپردن به هنری والا و افسوس از فقدان آفریننده ی آن . باز هم بزرگی از میان ما رفت . بی شک تا مدتی بیات بر سر زبان هاست . تجلیل پشت تجلیل و تقدیر پشت تقدیر . اما تجلیل و تقدیر از کسی که فقط نامش در بین ماست چه فایده دارد . بی شک بیات و دیگران با آثارشان در میان مردم هستند و این ماندگاری بزرگترین تقدیر از یک هنرمند است .  پس دیگر خود و دیگران را با برپایی مراسم های کلیشه ای  خسته نکنیم . تا آن زمان که هنرمندان در کنار ما هستند راه برای قدردانی از زحماتشان بازاست . باز هم آثار بیات چون دیگر درگذشتگان هنر ایران نایاب می شود و... ای کاش مرده پرست و زنده کش نبودیم .

در اینجا یاد و خاطره احمد شاملو  را نیز گرامی میدارم و از صمیم قلب به این شاعر بزرگ ایران زمین ادای احترام میکنم .

 تنبور مست با دیگر در گذشت استاد بابک بیات را به تمام دوستان هنرمند و هنردوست و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کند .

 

درگذشت بابک بیات

ایسنا :بابک بیات آهنگساز بیش از صد فیلم سینمای ایران که از یک ماه گذشته در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان ایرانمهر بستری بود، ساعت 8 صبح امروز ـ یک‌شنبه پنجم آذرـ درگذشت.

بابک بیات ب ۱

این آهنگساز 60 ساله‌ در سال‌های اخیر کمتر کار موسیقی انجام داد، اما از کارهای ماندگار او می‌توان به کشتی آنجلیکا، عروس، نقطه‌ ضعف، اتوبوس، ولایت عشق، پهلوانان نمی‌میرند، جهان پهلوان و افسانه‌ی سلطان و شبان و... اشاره کرد.

خودش می‌گفت که بیش از 18 سال به‌صورت سینه‌خیز در این حرفه حرکت کردم و موسیقی فیلم ساختم و باعشق و علاقه کارم را ادامه دادم و اگر صورت هزینه‌های و دستمزد من را در این مدت نگاه کنید، از اینکه یک آهنگساز با این همه زحمت چنین زندگی می‌کند و درآمد کمی در حد یک کارمند داشته است، خنده‌تان می‌گیرد.

بیات از چندی قبل به دلیل عوارض ناشی از بیماری کبدی در بیمارستان بستری بود.

به گزارش خبرگزاری فارس  پیکر مرحوم«بابک بیات»چهارشنبه 9 صبح از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود. «محمد سریر» رئیس هئیت مدیره خانه موسیقی که پی‌گیر امور تشییع و تدفین مرحوم «بیات» است با اعلام این خبر گفت:به دلیل اینکه باید منتظر آمدن فرزندان «بابک بیات» برای خاکسپاری باشیم پیکر آن مرحوم چهارشنبه 9 صبح از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود.
وی افزود: هنوز مکان به خاک سپردن «بیات» از سوی خانواده او مشخص نشده است.

تنبورمست درگذشت این هنرمند گرامی را به جامعه هنری کشور و خانواده ی محترمشان  تسلیت عرض میکند.