تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

دستگاه نو رسیده موسیقی ملی ٬ لاهور !

یک صبح جمعه با شبکه جوان و برنامه هفت شنبه . همین چند روز پیش روزنامه جام جم  هفت شنبه را به عنوان پرمخاطب ترین برنامه رادیو معرفی کرده . دلیلی قانع کننده که حرکات چندش آور فرزاد حسنی را برای لحظاتی فراموش کنی و پس از مدت ها به رادیو گوش کنی . قاعدتا جذابیتی دارد که پرمخاطب ترین است .

برنامه طنز و دم از موسیقی ایرانی و دستگاه ماهور! استاد معین !  این استاد را نمی شناسی . مشتاق میشوی و بیشتر دقت میکنی. اما خیلی زود پشیمان می شوی . باز هم دیوار کوتاه موسیقی ملی و گستاخی صدا و سیما . باز هم حدیث کهنه ی توهین و تحقیر هنر . لودگی فرزاد حسنی و همکارانش و تحقیر موسیقی ملی . قطعاتی از دستگاه ماهور .گوش که میکنی عرق بر پشانی ات می نشیند . نه برادر...

 هوا گرم نیست . فقط باید اندکی منصف باشی و بدانی ماهور چیست . عرق از شرم است . عرق از خشم است . شرم به جای متولیان فرهنگی کشورت . خشم به جای تمام تاریخ و تمدن سرزمین ات . ظاهرا دست اندر کاران رادیو و تلویزیون دستگاه جدیدی به موسیقی ما افزوده اند و در این برنامه به افتخار نزدیکی اش به ماهور کهن لاهورش نامیده اند . نخستسن اثر در این مایه را هم پخش کردند که هم جنبه سیاسی داشت هم نقادی هم هنری .خوب شد پای عارف و شیدا به میان نیامد. مرغ سحر هم اندکی مورد لطف قرار گرفت . تصنیفی که سال هاست خار چشم شده و صدای توده . بالاخره باید عکس العملی نشان داد . کجا بهتر و همگانی تر از رادیو .

منتظر می مانیم تا از خیل پدرخوانده های موسیقی ایران که تعدادشان روز به روز افزون می شود یکی بر این احوال نابسامان این فرزند رنجور پدری کند و از زبانش دادی بر آرد . اما نه از پدر خبری است و نه از گوش شنوا...

***

مدت هاست ترانه وحدت را از رادیو و تلویزیون می شنویم و می بینیم. مثل بیشتر کارها بدون رضایت صاحب اثر . اینها به کنار . دقت کرده اید که از این اثر زیبای فرهاد اغلب این حدیث کوتاه حذف می شود؟

الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم.

همین!

ادای احترام به استاد خاموش

در سال ۱۳۱۸ در خرم آباد به دنیا آمد . سال های دهه ۴۰  آغاز ظهور نوجوانی بود که بعد ها به  عنوان نماد موسیقی آوازی لرستان مطرح شد. در سال ۱۳۵۶ همکاری وی با مرحوم مجتبی میر زاده به بازآفرینی آثار برجسته موسیقی لرستان انجامید و نامش را برای همیشه در تاریخ هنر لرستان به ثبت رسانید .

 در سال ۱۳۵۷ بر اثر عمل جراحی لوزه موسیقی لرستان از صدای پرشورش محروم شد .بی شک قوم لر  هرگز تلاش های او را در راه اعتلای فرهنگ و هنر لرستان فراموش نخواهد کرد . وی در واپسین روزهای سال ۱۳۸۵ بر اثر سکته مغزی در بیمارستان بستری شد . موسیقی ملی ایران وامدار تلاش های خاموش اساتید موسیقی نواحی کشورمان بوده و در این میان رضا سقایی سطر برجسته ای از هنر موسیقی ایران و به ویژه  حوزه موسیقی مقامی لرستان است.

تنبور مست ضمن آرزوی سلامت برای این هنرمند گرامی و برای ادای احترام به ایشان قطعه جاودانه بزران از مقام سنگین سماع را با تنظیم زنده یاد مجتبی میر زاده به شما تقدیم میکند . این قطعه را در قسمت دانلود دریافت نمایید.

انالحق با صدای روانشاد سید خلیل عالی نژاد

شناسایی هرچه بیشتر ساز باستانی تنبور جز با همت نوازندگان این ساز میسر نیست . در این میان اساتید گرامی این ساز نقش مهمی را ایفا می کنند . یکی از نوازندگان برجسته این ساز آیینی مرحوم سید خلیل عالی نژاد بودند که پیش تر به زندگی این هنرمند گرامی پرداخته شد . تنبور مست سعی دارد پاره ای از آثار درخشان این هنرمند گرامی  که شاید برای بسیاری از دوستان همراه ناشنیده باشند را طی چند هفته ارائه نماید . از آنجا که به احتمال قریب به یقین این آثار هرگز به صورت رسمی اجازه انتشار نخواهند یافت لذا تنبور مست با گرامی داشت یاد و خاطره خالق این آثار مرحوم سید خلیل عالی نژاد و با کسب اجازه از خانواده ی آن استاد گرامی  به انتشار این قطعات  می پردازد.

انا الحق را در قسمت دانلود دریافت نمایید.

و خاطره ات تا جاودان جاویدان در گذرگاه ادوار داوری خواهد شد.

قیصر امین پور هم رفت .

 

خدایش رحمت کند.

به قول شاملوی بزرگ:

فرصت کوتاه بود و سفر جانکاه

اما یگانه بود و هیچ کم نداشت .

***

کنسرت شجریان و سوله ای که تالار شد

کنسرت استاد شجریان و گروه آوا گرچه این بار همانگ تر از گذشته اما همچنان با کاستی هایی برگزار شد .

پس از بار ها آزمون و خطا در نحوه ارائه بلیط این بار با هماهنگی قابل ستایشی شاهد ارائه بلیط بودیم .

اجرای کنسرت در یک سوله که فاقد امکانات اولیه اجرای موسیقی است از استاد ریز بینی چون شجریان بعید بود . نحوه چینش صندلی ها در سالن اجرای کنسرت نیز به شکلی بود که بسیاری از علاقه مندان به دنبال رخنه ای در میان انبوه افراد ردیف های جلو بودند تا شاید برای لحظاتی چهره مرد مورد علاقه شان را ببینند . تلاشی که برای بسیاری تا پایان اجرا به ثمر ننشست وبه اجبار تنها به تک مونیتور سالن قناعت کردند .

قطعات اجرا شده نیز همانگونه که پیشتر اعلام شده بود تکرار کنسرت مرداد ماه تهران بود که غالبا در آلبوم غوغای عشق بازان ارائه شده است . اجرای تصنیف خاطره انگیز سرو چمان برای دقایقی آثار برجسته شجریان را در سال های نه چندان دور تداعی کرد . مرغ سحر هم که مدتی است یک پای ثابت کنسرت های استاد است با درخواست های مکرر حاضران اجرا شد .  

***

عکس از خبرگزاری ایسنا