تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

ارتداد

 دیر سالی با تنپوشی از باور پدران
مرا بر لب درگاهت می دیدی
ای مرتد فکور
درب خانه ات را باز بگذار
 عنکبوت به در تنپوشم تار تنیده است

بانگ سحری از تب تنبور بر آمد

عشق آتش سر کش شد و از طور بر آمد

رندانه زدی قصه هجرانی ما را

مستانه به رقص عاشق مهجور بر آمد

نزدیکی جانهاست به هم نغمه تنبور

با طرز تو فریاد دل از دور بر آمد

شور طرب انگیز هنر مستی جان شد

از هستی ظلمت زده ام نور برآمد

غوغای طرب سوز غم این دل پر درد

آهی شد و از سینه رنجور بر آمد

آتش به همه هستی این بی خبران زد

سرخ آه غمی کز لب منصور برآمد

ساز تو غم آواز مرا زمزمه می کرد

فریاد دل از ناله تنبور بر آمد

مست می ساز تو سر از پای ندانست

ساقی همه شب می زد و مخمور بر آمد

از نغمه تنبور خلیل آتش نمرود

خاموش شد و غنچه مستور بر آمد

خورشید خروشید و رخ از پرده بدر کرد

خم خانه خراب از شب دیجور برآمد

دف عربده جو در صف  رندان قلندر

از سینه تنبور مگر شور بر آمد

ساز تو مرا نای قفس گیر نفس شد

گلبانگ غزل شکوه چنان صور بر آمد

تنبور تو و شعر وفا کرد قیامت

هر مرده ماتم زده از گور بر آمد

شعر فوق از آقای جلیل قریشی زاده کرمانشاهی متخلص به وفا  می باشد که در

 مدح مرحوم استاد سید خلیل عالی نژاد  سروده اند.


بگو یا علی

سلام. بابت اینکه چند روزی نتونستم وبلاگ رو به روز کنم معذرت می خوام . متاسفانه بر خلاف میلم مشکلات اونقدر گرفتارم کردن که نتونستم کنسرت تنبور استاد مرادی رو از نزدیک ببینم. در واقع حتی نتونستم بهش فکر کنم.بخصوص اینکه چند ماه دیگه کنکور دارم و کم کم باید خودمو آماده کنم.به همین خاطر دیگه مثل گذشته نمیتونم مرتب وبلاگمو به روز کنم. اما در مورد اون دوستایی که توی این دوره که من نبودم لطف کردن و به تنبور مست اومدن و نظر دادن. از همشون ممنونم. نظرات شما دوستان خوبم من رو برتی ادامه راه دلگرم میکنه. اما ایجا لازم میدونم یک مطلب رو برای همه شما و بخصوص دوست عزیزم پوریا یاداوری کنم.من شخصا یک نوازنده تنبور عادی با اعتقاد به آیین یارسان (اهل حق)  و در عین حال یک شنونده حرفه ای ساز تنبور هستم.همونطور که بارها توی مطالبم اشاره کردم به نظر من بهترین نوازنده ساز آیینی تنبور  در دوران ما مرحوم سید خلیل عالی نژاد بودند .این مطلب را به این خاطر یادآوری کردم که به گفته یکی از  دوستانم که قبلا با پوریا صحبت کرده ظاهرا ایشون با نظر من مخالف هستن و استاد علی اکبر مرادی رو به عنوان بهترین در نظر دارند. به هر حال من از پوریای عزیز خواهش میکنم هر وقت این مطلب رو خوند نظرش رو برای من و سایر دوستان بگه. یادمون نره که تنبور بیش از اونکه یک آلت موسیقی باشه یک ساز آیینی و یک مظهر حضرت دوست هست. ای کاش به پنجه ای دلخوش باشیم که ما رو بیشتر به  حق  و حقیقت رهنمون میکنه.


بگو یا علی

نتونستم کنسرت تنبور رو برم   حالم  گرفت

چند خبر از مو سیقی ایرانی

محمد رضاشجریان‌ گفت‌: ارادت‌ قلبی‌ زیادی‌ به‌ امام‌ حسین‌ ‌ع‌‌ و امام‌ رضا ‌ع‌‌ دارم‌ و اگر شرایط ساخت‌ قطعاتی‌ برای‌ این‌ بزرگواران‌ پیش‌ بیاید در مدح‌ این‌ دو بزرگوار قطعاتی‌ اجرا خواهم‌ کرد.


وی‌ با اشاره‌ به‌ این‌ که‌ ما هر چه‌ داریم‌ از خاندان‌ اهل‌ بیت‌ عصمت‌ و طهارت‌ ‌ع‌‌ است‌، افزود:‌ ما باید در عرصه‌ موسیقی‌ به‌ ائمه‌اطهار ‌ع‌‌ توجه‌ خاص‌ داشته‌ باشیم‌ تا قطعاتی‌ را هم‌ که‌ اجرا می‌کنیم‌ خاص‌ و ویژه‌ باشد. شجریان‌ اضافه‌ کرد: این‌ بزرگان‌ برای‌ ما از جایگاه‌ ارزشمندی‌ برخوردار هستند و ما باید تلاش‌ کنیم‌ در راستای‌ رضایت‌ ان‌ بزرگواران‌ قدم‌ برداریم‌. وی‌ به‌ همه‌ هنرمندان‌ توصیه‌ کرد در کارهای‌ خود همواره‌ به‌ رفتار، منش‌ و سیره‌ ائمه‌ اطهار ‌ع‌‌ توجه‌ ویژه‌ داشته‌ باشند. 
                                           
***

کیهان کلهر نوازنده برجسته " کمانچه" سپتامبر سال جاری در استادیوم 25 هزار نفری هالیوود باول شهر لس آنجلس به اجرای برنامه خواهد پرداخت.


 کیهان کلهر که چند روز قبل به همراه سیامک آقایی و سیامک جهانگیری به اجرای برنامه ای با همراهی کمانچه، سنتور و نی پرداخت، ماه آینده در استادیوم 25 هزار نفری هالیوود باول لس آنجلس به اجرای برنامه خواهد پرداخت. این در حالی است که وی به زودی سفرهایی نیز همراه با "محمدرضا شجریان"، حسین علیزاده و همایون شجریان برای اجرای برنامه خواهد داشت. کیهان کلهر در سال ١۳۴٢ شمسی در خانواده ای کرد و موسیقی دوست در تهران چشم به جهان گشود. از پنج سالگی موسیقی را به صورت آزاد و از هفت سالگی به شکل کلاسیک آن شروع کرد.از دوازده سالگی کار موسیقی را به صورت حرفه ای آغاز و در سیزده سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه همکاری کرد. مدتی کوتاه با گروه شیدا در مرکز هنری "چاووش" همکاری هنری داشت. در هفده سالگی به ایتالیا و سپس برای ادامه تحصیل به کانادا رفت. کیهان کلهر از معدود هنرمندان ایرانی است که برای شناساندن موسیقی ایرانی به غیر ایرانی ها با هنرمندان هندی نظیر استاد "شجاعت حسین خان" (غزل) و یا با (( کرونوس کوارتت Kronos Quartet )) (جاده ابریشم) ، یویوما و ارکستر فیلارموزیک نیویورک، همکاری نزدیک داشته است و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی ها دارد که ساعت ها پای موسیقی او می نشینند. کیهان معتقد است که کسانی شاخص و مطرح اند که یک فکری یا یک ذهنیتی پشت کارشان هست. "همیشه دوست داشته ام که خودم را نسبت به زمینه های دیگر هنری هم تا اندازه ای مطلع نگه دارم و معتقدم ، متاسفانه یکی از اشکالاتی که هنرمندان ما دارند، این است که درزمینه هنرخودشان خیلی محبوس هستند. موزیسین ، موسیقی دان یا موسیقی شناس کسی است که باید به ریاضیات ، تاریخ و ادبیات آشنا باشد."
 

***



بگو یا علی