تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

سرنوشت نامعلوم کنسرت استادشجریان

 برخی منابع موثق از احتمال لغو کنسرت پیش بینی شده محمدرضا شجریان(که بلیت های زیادی تاکنون برای آن به فروش رسیده) خبر می دهند. این در حالی است که خبر برگزاری کنسرت شجریان، در روزهایی که بازار موسیقی راکد است و اغلب دست اندرکاران موسیقی در مواجهه با مشکلات امکان برگزاری کنسرت را ندارند، در میان در میان هنردوستان و هنرمندان بسیار خبرساز شده است.

سرنوشت نامعلوم کنسرت شجریان

در کنسرت شجریان که اعلام شده از 8 آذر به مدت 4 شب در تهران برگزار می شود، قرار بود تمامی قطعات جدید باشند. این کنسرت، در دو قسمت برنامه ریزی شده بود: برای بخش اول، "بزن آن زخمی" به بداهه نوازی های تار "حسین علیزاده" ، و برای بخش دوم، "پیش درآمد دشتی" از ساخته های یوسف فروتن مهیا مورد نظر بود. تصنیف قدیمی اشعار مولانا و شعری از شفیعی کدکنی نیز از قطعه های پیش بینی شده برای بخش اول بود. همچنان که در بخش دوم هم، آواز بیات تک و افشاری، مقدمه روح الارواح، چهارمضراب و آواز، ضربی افشاری، رقص زار و در پایان دستی افشان بر اساس شعری از سهراب سپهری پیش بینی شده بود.

این کنسرت از آغاز با مخالفت نیروی انتظامی روبه رو شد، اما این بار نیروی انتظامی برای مخالفت خود بهانه های اقتصادی داشت و وقتی توافق شد که هر شب 50 میلیون ریال بابت حفظ امنیت کنسرت به این نیرو پرداخت شود، این مشکل ظاهرا حل شد. همچنین قرار بود که شبانه 80 میلیون نیز بابت اجرا سالن به وزارت کشور پرداخت شود. اما با توجه به استقبالی که از کنسرت شده بود و میزان پیش فروش بلیت ها، برگزار کنندگان این هزینه ها را هم پذیرفتند تا بلکه پس از دو سال صدای شجریان در تهران هم شنیده شود.

آخرین بار شجریان دو سال پیش برای کمک به زلزله زدگان بم کنسرت اجرا کرده بود. او سال ها بود که کنسرتی اجرا نکرده بود. در محافل هنری، عدم اجرای برنامه توسط شجریان را که همیشه در روز های آخر لغو می شد، به خواست مقام های عالی رتبه نسبت می دهند.

از دیروز نیز دوباره زمزمه لغو کنسرت به گوش می رسد. یکی از نزدیکان برگزار کنندگان کنسرت اصل خبر را تأیید می کند، اما معتقد است که با توجه به شرایط جامعه هنری، نهایتاً از اجرای کنسرت استاد جلوگیری نخواهد شد. با این همه باید کمی منتظر ماند تا خبر تازه ای برسد. در عین حال شرکت "دل آواز" ناشر کاست های استاد، فروش بلیت را متوقف کرده و منتظر نتیجه مذاکرات است.

از سوی دیگر گفته می شود تعدادی از دست اندرکاران موسیقی ایران مشغول تدوین نامه ای خطاب به استاد شجریان هستند که در آن با ارائه گزارشی از برخوردهای ناصواب با موسیقی و سخت گیری هایی که منجر به لغو کنسرت های اغلب موسیقی دانان شده، از امکان سوء استفاده از برگزاری کنسرت توسط شجریان در چنین شرایطی سخن رفته است.

همه این پیچیدگی ها در حالی است که این روزها، در گوشه و کنار شهر افراد زیادی را می توان دید که در جست و جوی بلیت کنسرت استاد شجریان هستند. کنسرتی که منابع موثق از احتمال لغو آن خبر داده اند، اما تلاش ها و مذاکرات برای برگزاری آن ادامه دارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
بانمک چهارشنبه 2 آذر 1384 ساعت 09:19 http://www.banamak.blogsky.com

به گرداب بلا افتاده ام یامرتضی دستی
به بحر غم گرفتارم علی مرتضی دستی
زحالات شب معراج دانستم یداللهی
چرا دستم نگیری یا علی بحرخدا دستی

وبلاگت قشنگه همیشه موفق باشی
فعلا یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد