تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

وداع با پیکر استاد

او فرزند هنرمند بزرگ مینیاتور ایران روانشاد هادی خان تجویدی بود علی در سنین نو خاستگی شور موسیقی را که در خون او می جوشید با نواختن نی لبک فرو می نشاند .خیلی طول نکشید که نی لبک به دلیل نارسایی در ترجمه ی احوال درونی اش به فلوت تبدیل شد .استاد زنده یاد ابوالحسن صبا که در نقاشی ایرانی ( مینیاتور ) شاگرد هادی خان تجویدی بود او را به نواختن ویلن ترغیب کرد و چون شور و علاقه او را دید دل به کار او سپرد تا آنجا که تجویدی نوجوان ردیف موسیقی ایرانی به روایت صبا را فرا گرفت .

audio fileبه قسمتی از نوازندگی ویولون علی تجویدی در جوانی توجه کنید.

در سال ۱۲۹۸ شمسی در تهران متولد شد و صبح روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ از میان ما رفت و تلخی سالی را برای ما صد چندان کرد که در آن جامعه موسیقی ایران شاهد وداع اساتید برجسته فراوانی بود . در سال ۱۳۸۴ که در روزهای پایانی آن قرار داریم شاهد فوت ۱۰ استاد برجسته در حوزه ی موسیقی ایران بودیم که در ۱۰۰ سال گذشته بی سابقه بود . تجویدی بزرگ اینک در میان ما نیست و آنچه برای ما به یادگار گذاشت آثار خیال انگیز و جاودانه اش در موسیقی این سرزمین است .

تجویدی هم مانند دیگر اساتید موسیقی برای ما خاطره شد و باید عادت کنیم که دیگر تنها به آتش به جای مانده از کاروان استاد قناعت کنیم . کم کم به رفتن اساتید بزرگ عادت کرده ایم .اساتیدی که هرگز در خور زحماتشان تقدیر نشدند. اساتیدی که پس از مرگشان به یاد آنها می افتیم . پیکر استاد تنها چند ساعت دیگر با ماست . برای وداع با پیکر استاد همه با هم  ساعت ۹ صبح امروز شنبه در مقابل تالار وحدت جمع میشویم و تا قطعه ی هنر مندان بهشت زهرا بدرقه اش میکنیم ....

رفتی و رفتن تو آتش نهاد بر دل

از کاروان چه ماند جز آتشی به منزل

تنبور مست درگذشت این استاد گرانمایه را به خانواده ی ایشان بزرگان موسیقی ایران و تمام شما دوستان تسلیت عرض میکند .

نظرات 6 + ارسال نظر
میرزا شنبه 27 اسفند 1384 ساعت 01:58 http://mirzamehti.blogfa.com

سلام
روحشان شاد
آپدیت کردم
چاکریم

آوا شنبه 27 اسفند 1384 ساعت 17:57 http://ava-e-sharghi.blogsky.com

سال خیلی خیلی خیلی خوبی داشته باشی دوستم.

یق س لا یکشنبه 28 اسفند 1384 ساعت 12:08 http://krina.persianblog.com

سلام عزیز دل . خیلی خوشحال شدم که کاری را که می خواستم انجام دهم و بخت یار نبود و وقت ناکافی و لطف خدمت و ادای دین نصیب نشد . اما خوشحالم .و موفق و موید باشی . لینک ما رو هم اضاف کن و سر بزن هرچند بنا به دلائلی فعلآ نمی نویسم ۰ البته در بلاگ ۰ ولی دوست دارم با شما عزیزان در ارتباط باشم . ۰ سال جدید بر شما و دوستان مبارک باد ۰ یا علی مدد

مسعود یکشنبه 28 اسفند 1384 ساعت 16:35 http://em84.blogfa.com

روحش شاد ویادش گرامی!

**مریم** دوشنبه 29 اسفند 1384 ساعت 03:55 http://faslebieshghi.blogsky.com

با سبد سبد شکوفه های گیلاس ... با یه دنیا از گلهای مریم و

یاس آمدن بهاری دگر را به شما تبریک می گویم !

نینا دوشنبه 29 اسفند 1384 ساعت 05:57

سیاوش..دوست داشتم این روزهای آخر سال و نوروز با یک نوشته ی بهاری غم از دست دادن هنرمندهای عزیزمون رو کم کنی و به بهار یا علی بگی... .. زندگیت همیشه بهاری سیاوش جان.. یا علی؟ ... آره یا علی!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد