بیست و یکمین جشنواره موسقی فجر با اجرای گروه خنیا به سرپرستی پری ملکی عصر روز چهارشنبه 21 دیماه در فرهنگسرای نیاوران آغاز شد .
در بخش اول آثاری از حمید بهروزی نیا همچون تصنیف ماه پنهان قطعه هجوم و قطعات وصال و لزگی و تصنیف جام عاشق از نیما نیک طبع اجرا گشت در بخش دوم نیز پیش درامدی از مرتضی محجوبی و تصنیف های فغان – ضربی عراق و تصنیف مرگ مولوی و یار من به اجرا در امد که در این میان نوای نی پارسا احتشامی حال و هوای خاصی به این اجرا بخشید همچنین صدای تار حمید بهروزی نیا و دف نیما نیک طبع که هر دو با همخوانی خود پری ملکی را همراهی میکردند تحسین حضار را بر انگیختند .
در میان دو بخش اجرای برنامه و همچنین در طول برگزاری برنامه مسئولین جشنواره چندین بار به پری ملکی – سرپرست گروه خنیا – به خاطر صدای بالای ایشان نسبت به همخوانان دیگر تذکر دادند که این مسئله در نوع خود جالب توجه بود .
ضمن اینکه به دلیل اطلاع رسانی ضعیف و نامناسب و بی نظمی موجود این دوره از جشنواره و گرانی بلیطها انچنان که باید و شاید از افتتاحیه جشنواره استقبال نشد و نیمی از سالن فرهنگسرای نیاوران در این اجرا خالی از تماشاگر بود .
پس از موفقیت شوریده، کار گروه دستان و پریسا و انتخاب این اثر بعنوان بهترین موسیقی سال 2003 از طرف وزارت فرهنگ فرانسه، شرکت نت ورک آلمان اثر تازه ای از گروه دستان و پریسا را با نام گل بهشت منتشر کرد.
محمد رضا لطفی - نوازنده برجسته تار و سه تار با ارسال نامه ای به خبرگزاری ها و روزنامه هاو چگونگی فعالیت های آتی خود در ایران را اعلام کرد. این هنرمند برنامه ها و فعالیت های موسسه آوای شیدا که زیر نظر مستقیم او اداره می شود را چنین اعلام کرد :
رساندن موسسه آوای شیدا به سطح کمی و کیفی بالا در رابطه با تولیدات موسیقی هنری انتشار کتابچه های آموزش موسیقی، گاهنامه خبری و نشر کتاب کتاب و نوارهای آموزی به صورت صوتی و تصویری
- راه اندازی مکتب خانه میرزا عبداله به صورت یک مدرسه موسیقی و پایه اصول سینه به سینه زیر نظر مستقیم اینجانب
- هماهنگی و گسترش کارگاه ساز سازی که بیش از 20 سال در حال فعالیت در کنار مراکز آموزشی ما قرار داشته و دارد و درچهارچوب راستای فرهنگی این مجموعه فعالیت خود را بارورتر خواهد نمود.
-بخش تحقیقات و ترجمه جهت پیشبرد به امر شناخت موسیقی به وسیله محققان و دانشجویان رشته موسیقی راه اندازی خواهد شد.
بخش نشر فعالیت های خودرا با ارائه تولیدات مکتوب فعال تر خواهد شد
- سایت اینترنتی شیدا به آدرس WWW.SHAYDA.NET به زبان فارسی راه اندازی خواهد شد.
وی درباره طرح کلی تحقق این اهداف به وسیله خود و دیگر همکارانش گفت: همان گونه که علاقمندان خبر دارند این جانب به صورت رسمی در خارج از ایران زندگی می کنم و در مدت ده سال گذشته تلاش کردم تا با حضور مجدد خود کارهایی را در زمینه موسیقی سازماندهی کنم ، تا حداقل جوانان و دیگر علاقمندان به این هنر بتوانند از تجربه آموزشی و هنری من حداکثر استفاده را بکنند.
در این گذر طولانی متاسفانه به خاطر شرایط فرهنگی و عدم سیستم ارتباطی درست بین ارگان ها و ایجاد شرایط نامناسب ، این کار به سختی به جلو رفت و در پاره ای موارد حتی گسسته شد.
لطفی در بخش دیگری از این نامه آورده است : چهار سال به ناچار آوای شیدا را بستیم و مکتب خانه میرزا عبداله نیز پس از 11 ماه که بسته شده بودگشایش یافت ؛ که متاسفانه با درگذشت خواهرم که مسوولیت این موسسه را را بر عهده داشت ، کاملا تعطیل شد.
با توجه به این که این موسسه مدت ها بود که از کیفیت آموزش منجسم برخوردار نبود ما تلاش نکردیم که آن را با همان شیوه کار بازگشایی کنیم به همین دلیل تا رسیدن به یک برنامه آموزشی درست و نوشته شده و معلم های کارآمد مکتب خانه را بسته نگاه داشتیم اما به سرعت در تلاش هستیم تا با دریافت اجازه رسمی آْن را بازگشایی کنیم.
خالق آلبوم" به یاد عارف" درباره شیوه فعالیت این موسسه گفت : برای این کار ما ابتدا باید معلمانی را با روش آموزشی جدید که متکی به تجربه کاری این جانب هست آشنا نموده و با وحدت آموزشی همه کلاس ها را هماهنگ کرد این نکته مهمی است که باید شکل گیرد و حضور دائمی خود من نیز براساس بازگشایی مکتب خانه میرزا عبداله خواهد بود که مسلما متکی به دریافت اجازه وزارت ارشاد خواهد بود.
این نوازنده برجسته که در سال های اوایل انقلاب اقدام به تاسیس کارگاه ساز سازی در کانون چاوش کرده بود ، خاطر نشان ساخته است: این کارگاه در چند سال پس از 22 بهمن به وسیله من طراحی شد حرکت اولیه این کار برای دفاع از هنر ساز سازی بود که در آن زمان در حال نابودی بود و کسی رایای ارائه این صنعت را نداشت بیشتر ساز سازهای ما که اندک نیز بودند خانه نشین شده بودند و قیمت ساز نیز به سرعت بالا می رفت و می توانست دانشجویان موسیقی را دچار اشکال نماید این جانب با دعوت از سازندگان قدیمی و با تجربه و همچنین چند تن غیر حرفه ای که کار دیگری داشتند پایه این کارگاه را بنا گذاشتم ؛ و متاسفانه آن قدر روحیه ساز سازها پایین بود که تشکل آن ها تقریبا غیر ممکن بود ، لذا با همکاری آقایان" ناجی" ،" محمود فرهمند "و" انسان بی نظیر" و صنعت کار" امیر عطایی" و کمک تنی چند قرار شد تا به دانشجویان هنرستان چاووش که علاقمند به این کار هستند آموزش داده شود .
متاسفانه بازار فروش و نبودن هماهنگی لازم و عدم رعایت اصول اساس نامه ای این مرکز کار را غیر فعال کرد همه اکنون کارگاه ساز سازی در جنب فعالیت های شیدا و مکتب خانه به کار خود مشغول هست که پس از بازگشایی مکتب خانه گسترش خواهد یافت و به بکی از مراکز مهم شیدا خواهد پیوست.
لازم به ذکر است، محمد رضا لطفی به عنوان یکی از جریان سازترین نوازنده ها و آهنگ هاست که با تشکیل گروه شیدا موسیقی را به دوره پس از خود منتقل کرد و توانست نقش به سزایی در ابقای موسیقی سالم ایرانی داشته باشد.
همچنین ناصر ایزدی، مدیر اجرایی موسسه فرهنگی هنری آوای شیدا هر گونه خبر در مورد فعالیت های این محمد رضا لطفی را فقط از طریق آوای شیدا صحیح دانست.
ناصر ایزدی ضمن اعلام این مطلب گفت: پیرو حضور مجدد استاد محمد رضا لطفی اخباری توسط جراید و خبرگزاری ها در مورد نحوه فعالیت مجدد ایشان درج گردیده که اکثر این اطلاعات نادرست بوده و باعث بروز مشکلات و ایجاد سوالاتی برای علاقمندان شده است.
ایزدی در ادامه افزوده است بدیهی است که از این پس هر گونه خبر در مورد فعالیت های این استاد به صورت رسمی فقط از طریق این موسسه یا خود ایشان به اطلاع عموم خواهد رسید.
لازم به ذکر است، پس از حضور محمد رضا لطفی تعدادی از خبرگزاری ها و مطبوعات اقدام به درج اخباری از قبیل سخنرانی و کنسرت کرده بودند که هیچ کدام تحت صحت نداشت.
پنجشنبه، هشتم بهمن ماه، استاد «محمدرضا لطفی» آخرین جلسهء سخنرانی خود را در مؤسسه «آوای شیدا» انجام خواهد داد.
.همچنین مشغول فراهم آوردن مقدمات برگزاری کلاسهای آموزشی و کارگاههای مستر کلاس و جلسات سخنرانی مرتب در مکتبخانه میرزا عبدالله است.مکتبخانه میرزا عبدالله در دههء 60 با نام «مؤسسه چاووش» یکی از مهمترین مراکز آموزشی موسیقی ایران بوده است که هنرمندان بزرگ کنونی را به جامعهء موسیقی معرفی کرده است.در «چاووش»، لطفی مدتی به عنوان مدرس تار و سهتار فعالیت میکرده است و علاوه بر او «حسین علیزاده» به عنوان مدرس «تار»، پریسا «آواز» و محمد فیروزی به عنوان مدرس «بربط» فعالیت میکردند
در صورتی که چندی قبل برخی خبرگزاریها خبر از سخنرانی وی در دانشگاه هنر را داده بودند، استاد لطفی فعلائ هیچ برنامهای برای سخنرانی و یا تدریس در هیچ یک از دانشگاههای تهران ندارد.این نوازنده تار پس از سالها به ایران بازگشته است و این بازگشت فرصت مغتنمی برای اهالی موسیقی به شمار میآید. از جمله آثار، فعالیتها و کنسرتهای ایشان میتوان به تصنیفهای «بمیرید بمیرید»، «به یاد عارف»، «داروگ»، «ناز لیلی»، «کوچه سار شب»، «کنسرت نوا» (جشن هنر شیراز)، «کنسرت راست پنجگاه» (جشن هنر شیراز)، «کنسرت سهگاه» (کنسرت طوس)، «بازسازی آوازهای قمر»، «بازسازی آثار گذشتگان»، «به یاد درویشخان»، «به یاد طاهرزاده»، «موسیقی فیلم حاجی واشنگتن»، «چاووش 1» (به یاد عارف)، «چاووش 2» (شب نورد)، «چاووش 4»، «چاووش 6»، «چاووش 8»، «چاووش 9»اشاره کرد.
***
بعد از آثارى که آواى شیدا بعد از شروع فعالیت مجدد خود منتشر کرد، در همین سرى سى دى هاى این شرکت که همگى از آثار محمدرضا لطفى هستند، وارد بازار شد.
قافله سالار یکى از آنها است که شامل کنسرت موسیقیدان دور از وطن در سال ۱۳۶۴ در فلورانس ایتالیا است. لطفى که آن سال ها در ایران زندگى مى کرد- اگرچه چند ماهى به ایتالیا سفر کرده بود- و در موسیقى براى خود قافله سالارى بود و هنوز هم هست و با اینکه فعالیتى در ایران ندارد، همچنان محبوب است. قافله سالار حالا دوباره منتشر شده است و مثل آثارى که به تازگى آواى شیدا به بازار داده شامل شرحى از محمدرضا لطفى است. قافله سالار انگار شرحى است از دورى هاى این نوازنده از وطن که در تمام آنها غمى نهفته است: «بیا بیا دلدار من/ درآ درآ در کار من» یا «سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند/ پرى رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند» قافله سالار تکنوازى تار و سه تار و همچنین آوازخوانى هاى لطفى را دربرمى گیرد که تمام آن بر پایه بداهه است و در دو دستگاه راست پنجگاه و نوا اجرا شده است.
لطفى مى گوید: «با اینکه اجراى بداهه این دو دستگاه کار بسیار دشوارى بود، اما با توجه به لزوم شناساندن این دو دستگاه ریسک بداهه نوازى را پذیرفتم. در نتیجه قطعات تازه اى خلق شد که امروزه در خاطره موسیقى این مرز و بوم باقى مانده است.»
آواز لطفى براى کسانى که فقط صداى ساز او را شنیده اند در این اثر تجربه شنیدارى خوبى است.
***